söndag, maj 20, 2018

Finaldags till kvällen

Idag spelar Tre Kronor VM-final i hockey mot Schweiz. Många anser att pokalen redan är vunnen. Efter att Kanada blev utslaget i sin semifinal så saknas värdigt motstånd att ta på allvar. Det är feltänkt.

Vi som har matchen mot Vitryssland i OS 2002 kvar i minnet vet att det inte finns några givna matcher som är avgjorda på förhand. Det vet även de kanadensiska spelare och fans som igår fick se sig överkörda och utslagna av just Schweiz, ett lag som överraskat gång på gång i kritiska lägen. Först Finland i kvarten och nu Kanada i semi, vem hade kunnat förutsäga det? Och ikväll kan historia skrivas vid finalen.

Jag hoppas att Tre Kronor pallar trycket och inte luras in i fällan att underskatta sin motståndare. Då kan det bli en festkväll även idag! Den oerhört stora, och i sig överraskande, 6-0-vinsten mot USA igår gav en försmak om vad som kan komma. Heja!

Jag vill nämligen gå ut i morgon. Morgonen efter Vitryssland ville jag inte gå ut. Jag ville dra täcket över huvudet och skämmas i min ensamhet istället för att tvingas prata om debaclet och den sista pucken som nickades in i mål av den svenske målvakten som nog även han har gjort allt för att glömma det där...

Gå för guldet nu Tre Kronor, och ta med både hjärta och hjärna in på isen!

PS. En vinst kanske kan ge mig lite bättre nattsömn också. Det kan sannerligen behövas. Att blogga en söndagmorgon strax efter kl 06 är nämligen något i sanning totalt onaturligt för mig. Det är en vana jag helst inte tar med mig in i framtiden. Go for Gold!

Inga kommentarer: