måndag, juni 26, 2017

Dagsrapport

Nu har jag två glada speldagar här i Kalmar på raken. Först en härlig högmässa igår i Birgittakyrkan och så idag två begravningar och en gudstjänst. Jag avslutar med ett politiskt sammanträde av det trevliga slaget. I morgon är jag ledig. Det känns bra. Det ska bli speciellt skönt att inte behöva vakna av väckarklockan :-) och  kanske kan det bli lite slappande i solstolen med en god bok innan praktiken i Emmaboda pastorat tillsammans med Lina, Emanuel och Tim fortsätter på onsdag.

Något jag funderar på är hur olika vi kristna är. Vi är inte bara olika när det gäller teologiska frågor, vi skiljer oss åt när det gäller liturgi, ideologi och på så gott som alla andra sätt också. Den relativt högkyrkliga liturgin i Kalmar kontrasterar skarpt mot Emmaboda pastorat där det mesta känns lite mer avskalat och enkelt. Ändå så är det långt mer som förenar än som skiljer oss åt. Det är spännande att uppleva! Igår slog det mig dock hur lätt det är att våra mänskliga svagheter sätter sig i vägen för den kristna enheten. Alltså, jag tror aldrig att vi kommer att nå verklig enhet vad gäller uppfattningar om "hur det ska vara" eller om "vem som har mest rätt". Vi måste helt enkelt lära oss att fungera ihop och dra fördelar av våra olikheter. På det sättet får vi plats allihop och Guds församling av människor kan komma att skimra i alla toner och nyanser. Det första steget, kanske extra viktigt nu när det är valår, är att se till att behandla varandra som de värdefulla syskon vi är, även om vi inte tycker lika i allt. Jag tycker att Nils F Nygren beskriver det så bra:

Måste vi tänka lika
för att tänka väl
om varann?

Måste vi tala lika
för att tala väl
om varann?

Måste vi tycka lika
för att tycka
om varann?
Visst, vi tillhör olika nomineringsgrupper och partier, men vi behöver väl inte sluta hälsa på varandra bara för det? Vem tror att det gagnar Guds rike bäst här på jorden? I alla fall inte jag. Låt oss diskutera, debattera och resonera, men inte låta skiljaktigheterna ställa sig i vägen för den kärlek som vi delar.

Ett litet utflyktstips inför helgen kan jag passa på att nämna: På söndag den 2 juli är det motormässa i Algutsboda. Har du något spännande som är försett med motor? Passa då på att ställa ut det vid Hembygdsgården i Algutsboda! Dagen inleds för övrigt kl 11 med temamässa i Algutsboda kyrka där undertecknad ska predika och på något sätt anknyta till motorer... Det blir en utmaning, men jag har några tankar som jag går och spinner lite på. Välkommen!

Inga kommentarer: