söndag, maj 28, 2017

Avdelningen "Att leva som man lär" än en gång

Visst är det då väldigt märkligt? Mitt gamla parti går från oklarhet till oklarhet. Ena dagen ska alla vinster i välfärden bort. Nästa dag så finns inga bevis alls för vanvård på två av Kalmars äldreboenden som drivs av Norlandia TROTS att personal och anhöriga har slagit larm om att verksamheten inte håller måttet och att de boende far illa. Ansvariga V-politiker drivs av den fromma, men i ärlighetens namn ganska rejält naiva, förhoppningen att Norlandia anmäler sig själva till IVO. Och ytterligare nästa dag, dvs i morgon, så kan vi på Östra Smålands insändarsida läsa att V-Kalmar läns förmodade förstanamn på riksdagslistan 2018 skriver: Alliansen och SD står på välfärdsföretagens sida för att bevara vinstjakten i välfärden. Vi står istället på folkets sida, mot riskkapitalister och lobbyister. Tillsammans kan vi vinna kampen och få en välfärd som finns till för alla oss som behöver den – inte för att säkra stora vinster åt riskkapitalister. 

Men när det gäller Kalmar så är det alltså andra visor som gäller. Hoola Bandoola Band sjöng det för länge sedan: Vem i hela världen kan man lita på? Tja, inte är det Vänsterpartiet i varje fall. Där verkar man byta åsikt typ varannan dag. Det där med att mota bort vinstjakten ur välfärden verkar tyvärr vara villkorat. Om den ger en själv fördelar så kan man stå ut med den (läs: förmånen att få vara knähund åt (S)torebror och Åsa-Nissemarxisterna). Att leva som man lär har tyvärr inte varit någon stark ledstjärna på väldigt länge i Kalmars lokala ankdamm.

Jag tycker dock att det är väldigt viktigt att leva som man lär. Idag fick jag ett bevis på att jag har lyckats i någon mån med att överföra sådana värderingar till nästföljande släkte. Goa dotter Emmy gav mig nämligen nedanstående Mors Dags-present. En sådan gest värmer även ett nervöst "dagen före tenta-modershjärta"!



Själv lämnade jag lite vackra blommor till mamma Ingrid och mormor Edla vid deras gravar. Tack för allt ni gav! Det där med att leva som man lär och att vara ärlig mot sig själv och andra är något jag har fått med mig hemifrån i allra högsta grad. Och, mamma är alltid mamma, även om man inte längre kan träffas på vanligt sätt...


Inga kommentarer: