tisdag, januari 03, 2017

Litet tips till If...

Det där med postgången i Sverige är en liten följetong i sig. Igår fick jag en faktura från försäkringsbolaget If. Den var utskriven den 22 december. Den nådde mig igår den 2 januari och ska betalas senast 10 januari. Jag kan vara lugn, och det kan ni också vara: Jag har inga problem med att betala den. Jag gjorde det med en gång.

Men, kära If, vi befinner oss fortfarande i långhelgernas tidevarv. Att människor är ute på resor är trots allt inte ovanligt under den här tiden på året. Är det då rimligt att skicka ut fakturor som ska betalas inom åtta dagar från ankomstdag i brevlådan? Jag antar att försenings- och påminnelseavgiften inte är försumbar. Det brukar den nog inte vara i något sammanhang, vilket jag minns från den gången jag missade en CSN-betalning av misstag och fick punga ut med åtskilliga hundralappar totalt i onödan. Sådant aktar jag mig för.

Skriver man ut fakturor och skickar iväg dem den 22 december, två dagar före julafton, så händer det här. Det bör inte vara en nyhet för någon på vilket försäkringsbolag som helst. Ett tips till nästa år: Ge fakturamaskinen julledigt dagarna före jul men låt den jobba övertid fram till Lucia så att fakturorna når fram i tid. Det ger fler nöjda och färre missnöjda kunder, jag lovar!

Inga kommentarer: