onsdag, november 16, 2016

Tre saker, en läxa

En förmiddag fylld med möten följdes av två bananer och ännu ett möte. Nu är det tvättstugan som gäller. Belöningen för allt detta är att ikväll få lägga sig i rena fräscha manglade lakan och ha första tiden att passa imorgon kl 13. Tillvaron är inte fel just nu, och det är ju just nu jag lever. Framtiden kommer sedan.

Jag fick en läxa idag. Jag ska fundera på tre saker som jag är riktigt bra på. Undrar om jag hittar tre såna. Tillåt mig tvivla. Laga mat kan jag inte, inte meka med bilen heller och virka eller sticka ska vi bara glömma. Jag minns en gång tidigare när jag tyckte att jag var värdelös på allting. Då sa lilla dotter Emmy de förlösande orden: Men stuva makaroner kan du i alla fall...

Fördelen med att vara så in i bängen kass på just matlagning är att familjen och närstående aldrig den dagen jag har flyttat upp en våning behöver sakna "mammas mat". Det gäller att försöka hitta ljusglimtarna i eländet, eller hur? Jag saknar inte min mammas mat heller vilket främst beror på att jag själv har ett mindre friskt förhållande till just mat, men dotter Emmy saknar mormors köttbullar i sås för att bara nämna något. Jag saknar däremot pappas händighet och klokskap och mammas omsorger.

Tre saker som jag är bra på... Det tål att funderas på. För att se det ljusa: Det är tur att det inte är fler än tre.

Inga kommentarer: