tisdag, augusti 23, 2016

Korsets välkomnande armar


Några ord från en av mina favoritpsalmer ackompanjerar i bakgrunden en hel del av det jag gör just nu. Jag inser just nu dessutom att jag här ser tecken på hur mina EFS-rötter gör sig påminda. Den här sången, skriven av Juliusson och Wallin så sent som samma år som jag föddes, har jag trott tillhörde det gamla arve- och allmängodset bland psalmer, men så är det alltså inte. In i den svenska psalmboken kom den inte förrän med Verbums psalmtillägg från år 2003 (nr 735). Vi sjöng den dock ofta ur Sionstoner (nr 518) i både Betlehemskapellet och i Vasakyrkan från 1970-talet och framåt. Kanske är det fullt rimligt i en så missionerande rörelse som EFS har varit genom åren att texter av det här slaget sjungs och lärs in.

Men nu är det inte först och främst mission jag tänker på. Nu är det istället bilden av korset här och nu som jag funderar över. I dessa få rader så uttrycks det som jag helst vill ha sagt: Korset bjuder in alla och stänger ingen ute!

Inga kommentarer: