onsdag, juli 06, 2016

Jag bugar mig i ödmjukhet: Tack!

Igår kväll var det högtidsdag för oss som älskar musik och som befann oss i Kalmar. Sommarens Musik på Larmtorget inleddes med östgötarna Peter Johansson och Bruno Mitsogiannis i högform. Peter minns jag från We will rock you i London våren 2006. Vi satt i Dominion Theatre och upptäckte i programmet att det var en för oss okänd svensk, dessutom östgöte, som hade huvudrollen som Galileo. Sedan den dagen håller jag Peter som en av de största rösterna i Sverige. Bruno har jag inte lika mycket minnen av, men han är å andra sidan rena rama ungdomen ännu ;-)


Jag brukar sällan falla i farstun när det gäller Musik på Larmtorget. Det är en begränsad budget som ska leverera gratisunderhållning vid en ansenlig mängd kvällar och arrangörerna brukar trolla med knäna, men det är inte ofta som artistvalet passar mig så där som hand i handske. Sådana krav kan man heller inte ställa. Det är många musiksmaker som ska tas hänsyn till. Dessutom: Ska det vara gratis att lyssna så får man ta det som det blir. Det gör jag de gånger jag har möjlighet att åka in och utbudet känns lockande i någon mån. Det är kul att vi har musik i stan!


Vad gjorde det att regnet hängde i luften???
Men gårdagskvällen slog knockout på det mesta. Det var ett sånt där tillfälle då allt bara stämde. Två fullblodssångare med förstklassiskt kompband levererade inte bara njutningsbara coverhits på löpande band utan hade uppenbart och genuint ärligt roligt på scenen också. Den glädjen smittade av sig till oss i publiken. Vid vissa tillfällen lyfte man dessutom från marken. Hotel California framfördes i ett skimmer av magi. Under Queens stora låtar gungade hela Larmtorget. När extranumret The show must go on klingade ut önskade man att konserten bara hade börjat. Den enda låt jag egentligen kan säga att jag saknade var Bohemian Rhapsody, men jag antar att torget inte hade klarat av den. Peter Johansson och Bruno Mitsogiannis, håll utkik efter dem framöver om ni inte redan har upplevt dem för då behövs ingen uppmaning om att hålla koll. Det lär ni redan göra. Ni som ännu inte kommit i åtnjutande av deras musik: Ni har goda stunder framför er! Tack Peter, Bruno och bandet för en fantastisk kväll!


Musik kan rymma så mycket i känsloväg. Gårdagskvällen rymde det mesta. Hur i all världen ska sommarens kommande musikframträdanden kunna toppa det här??? Det var en inledning som hette duga. Tack Destination Kalmar och alla andra som jobbar med Musik på Larmtorget. Den här gången bugar jag mig djupt i ödmjukhet.

Inga kommentarer: