Jag tänker inte kommentera granskningen av Svenska
kyrkans resor och hantering av medel och dess företrädares etik och moral. Den
får tala för sig själv. Det enda jag vill säga är att de avarter som
granskningen har avslöjat befinner sig på mycket långt avstånd från den
verksamhet som bedrivs i församlingar runt om i landet. Där sliter såväl
avlönade anställda som ideellt arbetande volontärer med att fylla de behov som
finns av en tillbedjande kyrka i världen. Det är fjärran från lyxmiddagar,
kränkningar, bonusflygresor och betalda mobilräkningar.
Inför Heliga Trefaldighets dag 22 maj spreds en
kollektvädjan från kyrkans internationella arbete. Skrivelsen är formulerad av chefen Gunilla
Hallonsten. Bönen som avslutade brevet löd (med betonande fet text av mig):
"Gud, Heliga Treenighet, Fader och Moder, Son –
syster och broder, och Ande – livgiverska och inspiratör, led oss till dina
djup av rikedom, kunskap och vishet, så att vi uppmuntras att utföra kärlekens
uppdrag och kan vittna om nådens hemlighet. Du som lever och verkar från
evighet till evighet, till dig ber vi om detta. Amen."
Oj oj, det där blev visst för mycket. Diskussionens vågor
går höga. Svenska kyrkan bedöms av en del efter detta att ha tappat sin
anknytning till Bibeln. Jag ser bara en enda sak: Den manliga överordningen är
en aning ifrågasatt. De kvinnliga attributen lyfts in i en bön, och det utmanar
det rådande värderingssystemet. (Och ja ja ja, jag VET att jag inte har en teologisk examen men jag vet också att en levande debatt är utvecklande även om alla som deltar i den inte är teol kand eller TD...)
Bra jobbat, säger jag. Låt oss inte göra Gud mindre än
nödvändigt. Det har kyrkan gjort i årtusenden. Det räcker med det och blir
över. Den viktiga frågan i sammanhanget är ju: Kan Gud sägas ha ett kön? Svaret
är: Naturligtvis inte. Det är vi människor som har det.
Gud bär namnet Jag
är. Gud skapade människan till sin avbild, till man och kvinna skapade han oss.
Räcker inte det? Genom alla tider har Gud förminskats genom att människor
utifrån sin patriarkala värdegrund, inkorporerad i såväl kultur, ekonomi som
religion för att bara nämna några fenomen i samhället, har tillskrivit honom
(sic!) manliga egenskaper. Är det Gud själv, dvs Jag är, som dyrkas eller är det människors bilder av Gud? Vad är det som egentligen
utmanas när Gud beskrivs utifrån nya perspektiv som gör bilden ännu rikare,
ännu mer talande och ännu mer kärleksfull?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar