torsdag, november 26, 2015

Moraliska ben och tips om studiebesök

Miljöpartiet har det inte lätt nu. Jag har full förståelse för det. Man går med på ändringar i flyktingpolitiken som går på tvärs med den egna partilinjen. Även om, vilket media idag rapporterar, väljarna till stor del kan tycka att det är OK att gå med på de här åtgärderna (44% accepterar och 27% går helt emot) så förstår jag att de förtroendevalda som är besjälade av Miljöpartiets politik har svårt med samvetet dessa dagar. Kompromisser måste man lära sig att ta, men hur hanterar man dem när de är av det slaget att de slår undan de moraliska benen man vill stå på?

Jag skulle kunna rekommendera ett studiebesök i Kalmar kommun. Där styr tre partier varav ett får gå med på den ena efter den andra knytnäven i ansiktet och i hjärtat. Det handlar om riktiga och äkta hjärtefrågor av ideologisk art. Det handlar om vinster i välfärden, om privatisering av vård och omsorg, om årliga mångmiljonbesparingar på en hårt ansträngd äldreomsorg och om att lära sig prata om personalvård, heltidstjänster och satsningar på kvinnodominerade arbeten medan inga som helst budgetmedel anslås för att möjliggöra några åtgärder i praktiken. Ändå sitter man kvar i maoritetens bekväma knä, eller så kanske man sitter vid det stora partiets fötter medan kusin Vattenmelon får gosa ner sig i det varma knät. Frågan är hur man står ut. Det kanske kan vara nyttigt för Miljöpartiet att studera på nära håll om man nu vill sitta kvar i regeringen Löfven? Se och lära?

Fast det kanske inte hjälper. Jag befann mig där i kommunmajoriteten i många år, men lyckades aldrig lära mig hur jag skulle stå ut med spegelbilden som blev falskare och falskare för varje dag. Det kanske inte finns någon Quick-fix på det här området heller. Man kanske måste ha en viss sorts samvete och ett visst slags ärlighet för att kunna hålla sig kvar på taburetterna under sådana omständigheter. Det har inte jag. Det kanske inte Miljöpartiet har heller, vad vet jag. Lokalt verkar det vara ganska skralt med de möjligheterna i varje fall.

Och vet ni, jag högaktar dem för det. Den dagen man sparkar undan sina moraliska ben så blir det svårt med självrespekten för den som har en sådan

Inga kommentarer: