måndag, september 21, 2015

Helg och ny vecka

Den gångna helgen fick ett varierat innehåll för min del, från trilskande orgel till teaterpremiär och hejarop vid löplopp. Vem har sagt att helger enbart ska vara vila? Så blir det oerhört sällan, åtminstone för mig, men jag trivs faktiskt med det!

Missa inte Byteaterns stora satsning på Imorgon och imorgon och imorgon! Såväl Barometerns som Östra Smålands recensioner blev oerhört positiva, och premiärpubliken höll med av allt att döma. Jag tog med mig min pappa som fick återse en av sina gamla arbetsplatser från insidan. Byteatern huserar ju sedan länge i gamla oljefabriken och där jobbade pappa långt innan jag föddes. Igenkänningsfaktorn från den tiden är inte överdrivet stor. Huset har blivit ett teaterhus, ett teaterhus som lämnar mycket i övrigt att önska på en lång rad områden, inte minst arbetsmiljö och tillgänglighet, men det äger ändå en charm som kan tas tillvara nu och framöver.

Nu åter till föreställningen:  Hela ensemblen gör ett mycket gott jobb. Regissören Daniel Rylander har tagit sig an Lucas Svenssons manus på ett utmärkt och känsligt sätt, och skiftningarna i roller, miljöer och stämningar rullar på i ett, det måste erkännas, "icke helt utan mental ansträngnings-tempo" som kräver publikens koncentrerade närvaro. Är det avkoppling man vill ha är detta inte rätt föreställning att bevista. Är det däremot tänkvärda samband, känslor, smärta, glädje, igenkänning och frågor man vill ha så ger föreställningen verkligt utbyte. Det är ett stycke småländsk, nationell och internationell historia som vävs samman med betraktarens egen, och den processen väcker frågor. Det är spännande, hisnande, förbluffande och roligt. Unna dig en date med livet sett under en småländsk ljus sommarnatt! Du kommer inte att ångra dig! Speltiden sträcker sig nu under hösten fram till 27 oktober, se Byteatern Kalmar Länsteater.

Nu börjar en ny arbetsvecka, utan teaterpremiär men med annat spännande på agendan i mötesväg och en massa annat. Jag känner mig fortfarande ny på två jobb och det kräver sin kvinna att reda ut dem! Jag försöker dock så gott jag kan. För första gången på mycket länge känner jag att det jag gör "for a living" är meningsfullt. Bara det räcker för att skapa motivation! Att det sedan innebär att jag får träffa så många trevliga och härliga människor med positiv och uppmuntrande attityd är ju en ren förmån som jag är oerhört tacksam för (och inte, i ärlighetens namn, särskilt bortskämd med).

Och så kan jag passa på att göra lite reklam för en kväll i Två Systrars kapell:


Passa på att träffa de där goa människorna som jag har förmånen att umgås med! Välkommen! Vill du träffa dem fler gånger, kom till någon av alla de andra sammankomsterna i kapellet eller i någon av pastoratets andra kyrkor, se veckans gudstjänster. Ett annat tips är att dyka upp på kyrkokörens övning torsdagar kl 19. Vi har plats för fler stämmor i gemenskapen, så kom och ta ton!

Inga kommentarer: