lördag, maj 02, 2015

Om demokratins spelregler

Insändare publicerad i Östra Småland 2 maj 2015. Redaktionen har i och med detta inlägg satt streck i debatten.
Sverigedemokraten Svärdshammar har inte greppat det där med debatt och diskussion. Precis som de flesta andra debattörer inom SD kräver han att bli bejakad men utan att bli bemött. Det är en vriden form av yttrandefrihet som går ut på att en part, dvs SD, får framföra sina åsikter medan andra ska hålla tyst. Säger man emot blir man personligt påhoppad, blir kallad så gott som icke-läskunnig och förklarad korkad i största allmänhet.

Men Mikael Svärdshammar (SD), så fungerar inte demokratin. Det är dags att ni lär er det. Era argument kommer att bemötas, och ni kommer att ställas till svars även när ni använder härskartekniker och fulspel. Jag hoppas att tiden är förbi då ni talade för döva öron. Vi hör vad ni säger, och jag, liksom andra hoppas jag, kommer att se till att fler också ska höra och förstå. Med insikt följer nämligen klokskap.

Och det faktum att jag är feminist medan du är sverigedemokrat borde väl ändå signalera något ganska fundamentalt för dig: Vi är inte överens. Vi har grundföreställningar som befinner sig så långt ifrån varandra som man överhuvudtaget kan tänka sig. Den dagen vi blir överens (jag vägrar nämligen att sluta tro att utveckling är möjlig) kommer jag att välkomna dig över till den rosa feministiska sidan på den politiska spelplanen. Du har långt dit. Frågan är om du ens är med i spelet. Spelreglerna har du i vart fall ännu inte förstått.

Birgitta Axelsson Edström, teol stud

Inga kommentarer: