måndag, april 27, 2015

Om rätt till vård och ortopediska besvär

Jag har inga problem med synsättet på samvetsklausuler i vården. Sådana är oförenliga med Hälso- och sjukvårdslagens mening. Den kvinna som behöver hjälp med en abort ska få exakt den hjälp hon behöver för att klara av sin situation på ett så säkert och tryggt sätt som bara är tänkbart. Att ge sådan vård är ju möjligt i Sverige. Respekten för varje patients självbestämmande och integritet går långt utöver vårdpersonals privata åsikter. Det är egentligen inget som ens är värt att diskutera, men det är klart, nu är ju frågan aktuell igen efter partiledarbytet i KD och ett par korkade uttalanden i anslutning till detta byte. Det är olyckligt, och det är att dra klockan tillbaka, tja, eller egentligen är det inte klockan. Det är almanackan som byts. Är det någon som har 45 år gamla almanackor kvar? Skicka dem till KDs partiledning. De lär känna sig hemma med sådana.

Men nu räcker ju inte stolligheterna med detta. I ett försök att göra sig rolig (kan man tro i varje fall) vill ortopedchefen i Kalmar utesluta kristna från vård på ortopeden. Det är ett uppblåst, oprofessionellt, omoget, omdömeslöst och respektlöst agerande. Det är så korkat att man inte tror att det är möjligt. Finns det inte NÅGOT som hindrar folk från att trycka på "publicera"-knappen på sociala media nuförtiden? Jag menar, allt är inte roligt. Det är istället rent plågsamt att se omdömeslöshet strippa offentligt.


Jag är bekännande kristen. Jag röstar absolut inte på KD, men vad i all världen har det här med min en gång överkörda fot att göra? Eller med min whiplashskadade nacke? Tack och lov fick jag behandling för länge sedan, av andra läkare som inte tyckte att min kristna tro påverkade mitt medicinska behov, men vad skulle hända idag? Ska man skriva på ett papper först, redan i väntrummet på ortopeden, där man garanterar att man inte är kristen innan man kvalificerar sig för en konsultation hos läkaren?

Ja, jag vet inte. Vad jag vet är ju två saker i varje fall:

  • Jag kommer inte frivilligt att söka mig till ortopedkliniken i Kalmar. Det finns andra alternativ som jag numera är fri att välja.
  • Den allmänna förbönen i kyrkorna i Kalmar län bör från och med nästa söndag utökas med frasen: "Och inled oss icke i ortopediska besvär."

Inga kommentarer: