fredag, april 24, 2015

I rik rörelse

"Välkommen till Kustpilen som ska ta oss mot Rimforsa, Kisa, Vimmerby etc etc.... och slutligen Kalmar" har just ljudit i högtalarsystemet och här sitter jag med min bok och ska försöka läsa de återstående sidorna för att kunna besvara ett antal seminariefrågor skriftligen i morgon och kanske på söndag om jag inte är riktigt effektiv under morgondagen. Utanför ser jag det vackra nya Bjärka-Säby slott. Solen har gått i moln, de vita vitsippsmattorna är inte riktigt lika synliga som de var i solskenet i onsdags, men mitt sinne är ljusare. Lite positiv förändring är på väg! Jag blir glad för det lilla. Då har man mycket att glädjas åt.

Det blev tre härliga dagar i Östergötland med tre minst lika härliga teaterföreställningar. Länsteatrarna i landet gör ett värdefullt jobb i syfte att människor ska få möjlighet att utveckla sina förmågor gränslöst. Det ger ett rikare liv, och ett rikare samhälle, men inte sjutton blir någon rik på pengar av det. Frågan är dock: Hur många av oss idag kan ens tänka i termer av rikedom och INTE tänka på pengar, hus, fina bilar, dyra resor och märkeskläder? Jag säger bara en sak: Kolla ut genom tågfönstret. Lär dig se. DÄR blommar också rikedomen, i blommor, skogar, himmel, luft och vatten.

Dieseltåget tuffar vidare. Litteraturen om försoningen pockar på uppmärksamhet. I sjön som finns alldeles bredvid spåret simmar några änder. Vi är ständigt på väg, i intellektet, i hjärtat och i livet. Vi är välkomna på den resan, men slutmålet har vi ingen aning om. Kustpilen däremot avslutar turen om några timmar i Kalmar. Hoppas jag. Fast egentligen vet jag ju inte det heller.


Inga kommentarer: