fredag, oktober 03, 2014

Regeringsförklaring

Regeringsförklaringsdag och ny regering är presenterad. Jag måste ändå säga att jag tycker att förklaringen var långt bättre än jag förväntat mig, men det är klart, det var ju bara ord. Nu väntar verkstaden med att sjösätta en ny politik och en ny färdriktning för Sverige. Det är lättare sagt än gjort i det här parlamentariska läget. Jag är inte direkt grön av avund på regeringspartiernas ledning. De har fyra hårda år framför sig att navigera sig fram i det politiska korallrevet. Statsministern som ska stå vid rodret måste ha en känslig kompass.

Ny kulturminister är Alice Bah Kuhnke från Miljöpartiet. Ett spännande val hoppas jag. Svensk Scenkonst var snabba att skicka brev till henne med uppmaningen att skyndsamt ta tag i pensionsfrågan på området. Det stärker möjligheterna att säkra den långsiktiga scenkonstutvecklingen. Jag kan bara instämma! Det är hög tid nu att skapa säkerhet och förutsägbarhet även för kultursektorn! Men det kräver MER än en kvinnas jobb. Det kräver vilja till samarbete. Finns sådan? Finns den i riksdagen? Sjutton vet. Det var fler armar i kors än applåderande händer idag. Har vi en blankröstande riksdagsmajoritet under fyra års tid? Det vore illa i så fall.

Och, faktiskt både barnsligt och ansvarslöst.


Inga kommentarer: