måndag, oktober 20, 2014

Helg med vargjakt

Måndag efter två dagars totalstiltje. Jag drabbades av magsjuka i lördags förmiddag och sedan var det bara att dra ner gardinen. Hela dagen tillbringades, med ett par plågsamma avbrott, till sängs med en diet bestående av kokt avsvalnat vatten och en halv kopp nyponsoppa. Söndagen blev trött, mycket trött...

Jag vet inte vad den här sjukan egentligen berodde på. Den verkar, peppar peppar, inte smitta. Jag vet dock en sak, och det är att jag fick en omskakande upplevelse i fredags kväll när jag tittade på något så banalt som Fredrik Skavlans samtalsprogram. Där diskuterades begreppet psykopat, vad det betyder och hur omgivningen påverkas. Insikten drabbade mig som en stenhård Tysonknytnäve i solar plexus.

Under natten som gick sysselsatte sig min hjärna med vargjakt. Vladimir Vysotskij har beskrivit en sådan:  

"Dom skjuter vargar, ohoj, dom skjuter vargar! 
Nu ropar jägarna, nu ylar hundarna. 
Dom skjuter honorna, dom skjuter ungarna. 
Snön färgas röd som deras flaggor av vårt blod."

Men jag sprang igenom. Jag trotsade flaggorna och bröt mig ut, om än sent. Precis som vargen som berättar genom Vysotskij så har jag en livstörst som är större än jägarnas förmåga att skjuta och stänga in. Den insikten blir man väl inte direkt sjuk av, men kanske lite chockad, och sådant kan också ge konsekvenser.

Inga kommentarer: