tisdag, oktober 07, 2014

Bröllopsdag 2014

Idag är det exakt åtta år sedan. Tiden går så snabbt när man är lycklig!


Tack goe Pierre för att du står ut med mig. Fortfarande. Och tack för att vi planerar en framtid trots att vi vet så himla lite om vad som väntar oss där!

Sanningen är ju att utan Pierres stöd i mitt liv så vet jag inte hur tillvaron hade sett ut. Jag hade förmodligen fortfarande gått och trampat på partiexpeditionen och blivit idiotförklarad gång på gång och till slut börjat tro på det själv också. Så blir det ju när det mest positiva man får höra är "det är väl inte mycket att göra åt" när man vet att man har gjort ett hästjobb. Visst är det tungt just nu att inte kunna försörja sig själv, men så länge Pierre har sitt partis förtroende så kan jag studera, åtminstone ett tag till. Vi hankar oss fram. Med kärlek så går det.

För övrigt så tycker jag lite synd om mig idag. Det kan ju inte vara meningen att man ska ligga däckad i förkylning när man har bröllopsdag? Å andra sidan så slapp jag ju ifrån ett kommunstyrelsemöte tack vare förkylningen, så inget ont utan att det har något gott med sig. Idag skulle beslut fattas om ny politisk organisation för den kommande mandatperioden, och det beslutet känner jag mig allt annat än bekväm med. Majoritetens förslag andas två saker, dels att skapa så mycket utrymme som möjligt för sig själv, dels att stänga ute andra partier från insyn. Det är i och för sig logiskt, men det känns likväl inte bra. Eftersom jag väl i dagsläget är att räkna som tillhörig oppositionen så är det kanske ännu mer logiskt att jag känner mig obekväm. Jag har ju varit med så länge att jag minns när oppositionen hade möjlighet att skugga majoritetsföreträdarna. Numera ska 400% för majoriteten matchas av en oppositionsstyrka på 160% uppdelat på två tjänster (en heltid plus 60%-deltid). Jag anser att det är närmast kränkande. Man kunde kanske tänka så här: Ge oppositionen 160% att fördela utan detaljpekpinne från JP och grabbarna. Det KAN ju handla om kvinnor och kvinnor brukar ju inte ha så mycket emot att arbeta deltid, eller hur? Eller de kan ju i varje fall göra det i väntan på bättre tider? ;-)

Men nu blir det förstås som HSB säger. Det brukar bli det, och jag har ingen del i det där, tack och lov. Det hade ju, det erkänns, varit kul om jag hade hunnit vara med och delta i behandlingen av den motion om kommunal bostadsförmedling som jag lämnade in tidigt i våras, men så blir det alltså inte. Det är ett förslag som rimmar mycket väl med Vänsterpartiets politik och den borde kunna få stöd från majoriteten åtminstone, men jag har mina tvivel. Det är som bekant inte VAD ett förslag innebär som är det viktiga, utan VEM som för fram det, och då är det ju kört ;-)

Nej, nu ska jag inte sitta här och klaga mer. Nu väntar lite lite dammsugning, mycket mer studier och lite lite musicerande. Det blir nog en innehållsrik dag det här också, om än inte med kommunala beslutsprocesser utan med kreativt arbete. Och nysningar, snörvel och huvudvärk.

Inga kommentarer: