torsdag, september 04, 2014

Herrens frid

Sent igår kväll fick jag veta att tidningen Dagen hade publicerat en reaktion på min artikel om EFS och synen på homosexualitet. Svaret kan man läsa via länken här.

Jag blev glad för svaret. Nåja, jag kanske inte är HELT nöjd, men det är man ju sällan. Det är viktigt att inte döma och det är viktigt att bejaka att olika uppfattningar kan få lov att finnas inom en sammanslutning av människor med olika erfarenheter. Diskussionen måste vara tillåten. Det allra viktigaste framgår ju också i texten, nämligen att kyrkans uppdrag är att ge ut evangelium till alla människor. Ingen detaljfråga får skymma det, och där skönjer jag en inkluderande ansats, kanske till och med så inkluderande att även jag, en vanlig syndare som lever i ett heterosexuellt äktenskap med en ständigt pågående politisk debatt såväl i hemmet som utanför det, kan fortsätta att känna mig hemma. Det är stort. Det gäller ju, som vi alla vet, inte i alla sammanhang.

Men det här glädjer mig. Nu hoppas jag att den här uppfattningen också kan få fotfäste på gräsrotsplanet. Att missionsföreståndaren och ordföranden i EFS uttrycker den är ett stort steg i rätt riktning. TACK!

Herrens frid!

Inga kommentarer: