onsdag, september 24, 2014

Grå glädje

Ja, visst är det grått ute idag. Många klagar på att hösten är här. Inte jag. Jag tycker att det är skönt att årstiderna växlar, speciellt från sommar och sol till höst och kyla. Det ger lugn i sinnet och arbetsro. Dessutom njuter jag rent fysiskt av att låta frisk luft strömma ner i lungorna. DET är liv för mig, precis som färgprakten som lövträden så smått börjar visa. Det ganska ensidigt gröna byts mot gula och röda nyanser i en mångfald som jag förstår att Skaparen hade en särskild avsikt med. Mitt i det gråa vädret så kan man ändå njuta av sprakande färger, trots att solen inte skiner. Smart, eller hur? Och sen kommer snön. Den vita vackra snön :-)

Det gäller nog att försöka ta tillvara de glädjeämnen som varje dag ger en. Livet blir rikare då. Det handlar, som så ofta, om att välja perspektiv. Är glaset halvfullt eller halvtomt? Det väljer man själv, och det perspektiv man väljer kommer att styra vilka upplevelser man får. Vill man utvecklas, och det vill väl de flesta, så är det nog en god idé att ta sig en funderare då och då kring sådana frågor.

Till kvällen ska jag träffa två av mina körer igen. En av dem ska få sjunga "What a wonderful world" har jag tänkt mig. I see friends shaking hands, saying: "How do you do?" They´re really saying: "I love you" sjunger Louis Armstrong. Tillåter vi oss att höra det, eller ser vi hellre alla de människor som helt enkelt inte ens hälsar? Ja, det väljer vi själva. Den handlar just om det, att välja att se det vackra, trots allt mörker som finns i världen. Det var i en sådan kontext just den sången kom till. Vi kan inte alltid ta bort mörkret och det onda, men vi kan välja att se det goda ändå samtidigt som vi bekämpar det andra. Till slut kommer det goda att segra över det onda. Det kan vi vara helt säkra på.

En grå dag med lite kyla i luften passar bra för en kopp kaffe och en äggmacka. Sådant är minsann också ett glädjeämne som man ska vara tacksam för, och dessutom är det gott :-)

Inga kommentarer: