måndag, juli 28, 2014

Planproblem?

Jag var ordförande i Kalmar kultur- och fritidsnämnd under åtta år. Det var spännande och roliga år, för det mesta, men med tiden så insåg jag omöjligheten i att göra ett bra jobb som ordförande i det läge som Kalmar kommun har hamnat. Efter sju år hade jag fått nog, men det örat var det inte direkt många som brydde sig om att lyssna på.

Hur som helst, en gång i maj 2006 fick en av Kalmar FFs matcher på Fredriksskans avbrytas. Det var en cupmatch mot AIK, och A-plan var efter ihållande regn så vattensjuk att det inte gick att spela klart. Det var inget som kommunen var förberedd på eftersom dräneringen hade fungerat så gott som utan anmärkning tidigare år trots att planen var gammal och inte omlagd i tid. Dessutom fick vi av samma skäl flytta en ungdomslandskamp påföljande vecka till Växjö, bara det känns ju ganska illa i en kalmaritisk själ. Det var turbulenta dagar. Fotbollsfolket gick till attack och jag fick frågor av alla möjliga slag, bland annat en som höll osedvanligt hög intellektuell klass: "Är det inte meningen att man ska kunna spela fotboll på Fredriksskans A-plan?"

Bakgrunden var inte helt enkel. Planen hade misshandlats ordentligt på grund av Royal League-spel 2005-2006 då någon hade kommit med den ljusa idén att spela fotboll i Norden i december och februari då gräset normalt ska vila.Med hjälp av sand och värmetält och allt vad man nu kunde komma på så skulle klimatets makt brytas och gräsets egen livsrytm betvingas. Resultatet blev en gräsmatta som inte hann hämta sig under kommande säsong. Och skulden lades på kommunen. Det var väl enklast så. Det går alltid bra att skylla på någon annan. Att det skulle kunna vara fel och kanske en rent idiotisk utopi som inte har någon som helst förankring i verkligheten att spela fotboll på naturgräs i Skandinavien i februari tycktes inte föresväva någon som befann sig i fotbollens inre krets. Så klart att det var kommunens fel att det var vinter! Och det snackades om indragen elitlicens och dryga böter.

Ja, usch, det var ganska struliga dagar det där, men jag var naturligtvis så korkad att jag i min tur tyckte att det var ganska korkat att försöka bryta naturens lagar bara på grund av kapitalets fotbollsdrömmar. Och för att avslöja en hemlis: Det tycker jag fortfarande. Och en sak till: Royal League somnade in som fenomen.

Igår hände det dock igen. Den här gången var det nya nationalarenan Friends Arena som inte tålde vatten och en allsvensk match fick ställas in. Taket på arenan är av den sort som inte går att fälla över och ta bort på ett kick direkt. Jag känner igen det där. En del konstruktioner tar typ ett dygn för att ändras från icke-tak till tak och vice versa. Å andra sidan, regnet hängde kanske i luften så att man kunde ha hunnit med både det ena och det andra. Hur som helst, vem ska betala böter? Vems elitlicens sätts under lupp? Eller är det som vanligt att när det gäller Stockholmslagen, nämligen att det inte är så farligt? Det kanske man borde förstå, förresten. Det är klart att det är allvarligare att Åtvidaberg inte hade hunnit få upp belysningsarmaturer som inte behövdes till premiären för ett par år sedan på Kopparvallen och fick 75 000 i böter för detta oerhörda tilltag! Eller??

"En del människor tror att fotboll är en fråga om liv eller död. Jag avskyr den inställningen. Jag kan försäkra er om att det är mycket allvarligare än så." lär Bill Shankly ha sagt. En sak är i varje fall klar: Fotbollen sätter skygglappar på folk, och inte bara det, den ger samma människor ett självförtroende som säger att det är just avsaknaden av skygglapparna som de själva har som är den stora bristen hos människor som ser att livet kan ha mer att ge än bara (kapitalstark) fotboll.

På lördag börjar Elitfyran igen för Klubbens del. Då hoppas jag kunna vara på plats på Fredriksskans. Kanske håller inte planen längre allsvensk klass, men det som försiggår där då är folkrörelse, föreningsliv och klubbkänsla, och det luktar fotbollskorv och kaffe. På något sätt känns det faktiskt väldigt mycket bättre, trots att jag är vegetarian och förmodligen inte kan äta något av kaffebrödet heller pga allergier. Det är fortfarande sommar, gräset lever och kan ta emot lite välsignat regn när det väl kommer (och jag hoppas det kommer SNART). Det är fjärran från bosmanövergångar, transferfönster och vad som kan uppfattas som svekfulla lagbyten, och det är jättelångt bort från Royal League ;-)


Inga kommentarer: