söndag, juni 08, 2014

Gör om och gör rätt!

Det här måste ju vara ett av veckans stora bottennapp:
Reinfeldt, Lööf och Hägglund nobbar MiffoTV

Hur i hela fridens namn tänker man här? Tre av fyra regeringspartier tackar nej till att medverka i ett program när det är valår, dessutom i ett program som riktar sig till en grupp människor som kanske inte kan ta till sig vanlig partipolitisk retorik och illvillig pajkastning?

Det är inte bara rentav korkat hanterat, det är dessutom lätt att tänka att det är elakt. Eller tycker inte de här tre partierna att det handlar om prioriterade grupper? Tror man att man får väljarstöd och förtroende ändå?

Nej, det där lär nog visa sig med tiden. Den attityd som visar sig här är inte speciellt smickrande. Jag hoppas att man fattar det och försöker göra om och göra rätt. Det handlar om respekt för människor och respekt för demokratin, och jag vill kunna behålla min starka tro på att vi demokrater delar dessa värderingar. Är det för sent att tacka ja till programmet, medge åtminstone att det blev fel och att ni ångrar er!

Fel kan nämligen alla göra, och det inbegriper både partier och partiledare. Kanske är det dock ovanligare att man vågar erkänna det i politikerleden? Och jag som hoppades att mina erfarenheter av sådant var så exklusiva att de nästan bara fanns här i Kalmar... men ack vad man tydligen kan bedra sig!

Inga kommentarer: