torsdag, mars 27, 2014

Torsdag i mars

Idag har jag varit på omsorgsnämndens sammanträde. Det inleddes med ett studiebesök på det nya äldreboende som byggs på Varvsholmen. Det var intressant och roligt att få se hur arbetet framskrider! Det blir ett fint boende, och utsikten blir magnifik, antingen mot Kvarnholmen och Ängö eller mot Kalmarsund. Idén med att samla både vård- och omsorgsboende, trygghetsboende, hyresrätter, bostadsrätter och hemtjänstlokaler i samma bygge tror jag blir både spännande och bra. Första inflyttning blir efter sommaren. Jag tror inte att det är en högoddsare att säga att invigningen sker innan första halvan av september har passerat ;)

Vi behöver fler boendeplatser för att kunna komma till rätta med våra strukturkostnader, men ett ännu starkare skäl är att vi måste kunna erbjuda våra äldre en trygg tillvaro med sociala kontakter istället för att enbart hänvisa till stöd i form av hemtjänst i oerhört stor omfattning. Självklart ska även hemtjänst erbjudas, men alla vill ju inte ha stöd och omsorg i samma form. Valfrihet är viktigt, det kunde vi också slå fast idag när vi antog visionsdokumentet "Utblick 2020", men det medför krav på att vi i kommunen kan erbjuda en mångfald både när det gäller boendeformer och typ av stöd. Det handlar inte primärt om att välja utförare enligt den LOV-modell som man i Kalmar mot bättre vetande inför, utan om att välja vad man vill ha hjälp med, när, hur och av vem, och då menar jag inte med det sistnämnda att välja bolag/företag utan om att välja MÄNNISKA. Där borde vi lägga mer veck i pannan än vi idag gör. Hur kan vi lösa det problemet när det känns som om personkontinuiteten inte alls utvecklas åt rätt håll?

Men det problemet löser jag hur som helst inte nu. Nu måste jag koncentrera mig på morgondagens uppgift. Den är jag nervös inför, men lite spänning släppte när jag fick högsta betyg på en inlämningsuppgift inom samma kurs tidigare i veckan. Förkylningen har också släppt sitt totalgrepp och sinnet är fullt av musik efter en ljuvlig sångövning i Heliga Korsets kyrka för en stund sedan. Kanske fixar jag tentan i morgon.... Och se'n får det bli lite politik igen, om än i skriven form. DET brukar jag i varje fall kunna fixa då och då. Med hinduism och buddhism är läget däremot synnerligen osäkert, men det går säkert bättre om ni håller alla tummar ni har i morgon. Tack på förhand!


Inga kommentarer: