söndag, oktober 13, 2013

Sammanfattning av helgen

Helgen i Malmö med Vänsterdagar tillsammans med landstings- och kommunpolitiker från hela landet samt umgänge med goa dottern med sambo blev riktigt härlig! Jag hade förmånen att gå genomföra två seminarier tillsammans med Torun Boucher från Stockholm på temat Äldreomsorg och privatisering (Vinster i välfärden leder till vanvård) och det fungerade väldigt bra. Vi hade roligt, och just tanken med att kombinera exempel från en förhållandevis liten kommun med exempel från storstaden kändes lyckad. Hela landet har en borgerlig regering, men förhållandena skiljer sig ändå åt mellan olika kommuner. Skräckexemplet Stockholm med 230 olika utförare inom äldreomsorg är tack och lov inte representativt för hela landet, men skrämmande många kommuner är på väg åt fel håll. Tänk att begreppet VALFRIHET kan vantolkas så! I Kalmar har vi också styrt in på fel väg. Jag hoppas vi hinner hitta rätt igen innan vi kör ut i vinstträsket så långt att vi kör fast.

Det är gott att få umgås med sin vuxna dotter också och se att hon, trots en ganska rejäl förkylning för tillfället, har det bra och mår gott tillsammans med sin matlagande sambo. Det finns mycket att vara tacksam för, och det är jag, faktiskt för MER än jag trodde :)Tack alla goa vänner och kamrater för den här helgen! Det gör inget att det är grått, mörkt, regnigt och blåsigt ute så länge ljuset och den mänskliga värmen finns hos er!

Och nu sitter jag på tåget (ett Öresundståg som till skillnad från tågen som ska gå mot Stockholm och brottas med förseningar av ansenlig omfattning verkar vara hyfsat i tid) längtar hem till min Pierre som har hållit ställningarna hemmavid med en gigantisk träningshelg. Att jag har honom och ett hem som jag trivs i är en av mitt livs allra största gåvor!

Inga kommentarer: