lördag, april 13, 2013

Kasta ut på djupet!

Vi har ett spännande evenemang på gång i Vänsterpartiet. Vår förre partiledare Lars Ohly kommer hit till Kalmar Teater för att tillsammans med Kim Stranne göra en helkväll i kulturens tecken den 25 april. Det ska bli kul! Kolla här!

Självklart satsar vi på marknadsföring i olika former och hoppas på stor och bred uppslutning. Flera av oss affischerar och sprider information via nätet och sociala media. En av våra medlemmar sa något väldigt klokt när jag var hemma hos honom med en uppsättning posters, nämligen "Jag har nog några i bekantskapskretsen som kan tänkas vara intresserade. Inte dom man tror, utan helt andra."

De där orden slog ner rakt i hjärtat. Självklar har han helt rätt. Vi kastar sällan ut på djupet, utan går i de lugna, ofarliga, säkra och trygga vattnen och skickar ut beten och garn, men det är kanske inte där vi får napp. Det är inte i båthuset fisken finns, den finns i öppet hav. Den finns där vi inte ser den. Den finns på ställen där vi inte känner oss hemma, men där DEN känner sig hemma.

Frågan är hur länge vi ska hålla på att stanna i bunkern och driva politik. Jag tror att det är dags att gå ut och vara öppna för den mångfald som finns, att våga öppna dörren för det som är nytt och olika samt att utmana våra egna trånga gränser. Varför inte våga???

Jag tycker att det är hög tid att förändra världen, och då gäller det att våga gå utanför ramarna och testa nya vägar utanför de slutna rummen och traditionella gränserna. Vår medlem hade helt rätt. Man ska kasta ut på djupet. Jag ger mig sjutton på att näten knappt håller på grund av fångstens storlek om vi kastar på rätt sätt, och då är jag den förste att jubla. Gamla strukturer ska inte hindra oss att förändra världen till en mänsklig och kreativ plats. Öppna båthuset och dra ut!!!

Inga kommentarer: