söndag, april 28, 2013

Inte bara kors, vi behöver be också...

Idag skulle vi sjunga Sven Lidmans underbara "O salighet, o gåtfullhet" Sv Ps 234 i gudstjänsten i Vasakyrkan. Den är vacker, såväl i text som melodi, men den är knepig att spela. Den är nämligen noterad i Ass-dur. Det klingar bra, men det är ingen hit att snabbt försöka få fingrar och fötter med på noterna. Konstigt nog klingar det ALLTID bättre när man spelar på svarta tangenter än på vita. Fråga mig inte varför, men det kräver lite mer att reda ut det.

Psalmen handlar om skuld och förlåtelse, och det slog mig när jag tittade på noterna (som jag av olika skäl inte riktigt hade hunnit att kolla på i förväg så mycket som jag hade behövt) att om man bara hade sänkt ett halvt tonsteg så hade det blivit G-dur och ETT korsförtecken. Det hade passat texten bättre, och det hade blivit flera divisioner lättare att spela. Texter om Kristi törnekrona och försoning BORDE ha korsförtecken ;)

Men nu står det FYRA b-förtecken istället och det var bara att försöka hantera, fast i ärlighetens namn så körde jag en feg säkerhetsvariant för att reda ut den idag.... Och så blev jag påmind om att det inte bara handlar om kors, vi kan behöva b(e) också, så det gör jag och jag bad fler om hjälp dessutom. Det står ju skrivet: Be så skall ni få, sök så ska ni finna :)

Inga kommentarer: