tisdag, mars 19, 2013

En god inledning och en god avslutning på dagen :)

Min dag inleddes med ett studiebesök på Kalmar Stadsmission (se gärna länken HÄR). Jag och min arbetskamrat Christine träffade direktorn och ekonomiansvarig häromdagen när vi åt lunch, och blev personligen inbjudna av dem att se hur verksamheten utvecklas. Vi tackade förstås JA.

Vilket engagemang! Vilken hängivenhet! Och framförallt, vilken medmänsklighet man visar där! Det handlar inte om att skaffa sig fördelar, tänka taktiskt eller planera smart, det handlar om att göra det man kan för de människor som behöver det allra mest. Kort sagt: Att erbjuda en väg framåt i livet för den som inte ens tror att det finns en framtid.

Jag fick mig en tankeställare likt den jag fick i Uppsala  hösten 1999, och nu tänker jag inte vänta så länge med att ta nästa steg som jag gjorde den gången. Vi har ETT syfte med vårt liv här på jorden, och det är att vara händer och fötter åt den som inte har egna händer och fötter att använda. Det förpliktigar.

Dagen avslutades med en uppiggande och energirik körövning med bästa Vox Communis som stod ut med en förkyld ledare idag samt med en hockeymatch som jag i skrivande stund inte vet hur den slutar, men jag hoppas på Norrbottenseger. Det skulle vara den perfekta avslutningen innan det är dags att knyta sig i de ljusgrönblommiga lakanen :) Sov gott alla!

3 kommentarer:

ChristineH sa...

Ja det studiebesöket var verkligen inspirerande o glädjande!
Tänk om fler tänkte bara lite som de! Vad världen skulle se annorlunda ut.
Tack för idag o alla andra inspirerande dagar med dig!

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack själv :) Och tänk vad världen kunde se annorlunda ut.... Vi sjöng Per-Erik Hallins "Vilken värld det ska bli" idag med kören. DÄR finns en vision värd namnet:)

ChristineH sa...

Jaaaa, världen kan se annorlunda ut med mer kärlek, omtanke o empati!

Tänkte på dig o din kör i kväll när dottern plockade fram ett sånghäfte hon fått i skolan, vi sjöng "Tack för alla toner" den svenska översättningen på "Thank you för the music" - härlig!