söndag, februari 10, 2013

Nostalgi och "tycka synd om"

Sjuk. Utslagen. Det är trist.

När jag var liten gjorde mamma frukost åt mig, varje dag. Eftersom jag inte åt vad som helst (då heller.... hopplös unge....) så blev det en specialare. Jag fick en kopp vispad nyponsoppa, en smörgås och ett litet duralexglas med ett pressat apelsin. Det var inte direkt ovanligt att jag stoppade mackan i väskan och åt den på vägen till skolan eller precis före första lektionen. Morgontrött har jag ju alltid varit, så det gäller att rationalisera.

Nu har jag levt på nyponsoppa ett par dagar. Bonusdottern kom nämligen och försåg oss med näring igår när jag var däckad av förkylning och goe liberalen hade magsjuka. TACK Sofie! Och så idag, när min äkta hälft bestämde sig för att gå ut i det vackra vädret och handla lite, så kom han med med en flaska pressad apelsin, "tre och en halv apelsin rakt ner i flaskan". Så underbart gott det var! Och vilken nostalgikick :-) Och att han sedan bjöd på pulvermos till middag blir ytterligare grädde på moset ( ha ha...). Det var nämligen min ständiga meny på lördagsmyset (fast så hette det inte på den tiden). Pulvermos, gurka och tomater och kanske korv om mamma hade tur. Om pappa försökte dekorera moset med korven lite mer konstnärligt så gick den lättare ner...

Det är mysigt med nostalgi, men det är inte mysigt att ha så ont i halsen att man inte kan svälja. Men det går väl över. Speciellt snabbt går det nog över om man tycker lite synd om sig själv, så jag testar det ett tag till.

Inga kommentarer: