lördag, januari 26, 2013

"You scratch my back and I'll scratch yours"

Vi känner nog igen uttrycket de flesta av oss. Gör du en sak åt mig så gör jag en annan sak åt dig. Främst handlar det om att göra något som man själv inte klarar, t ex att klia sig på ryggen. Och det kan ju vara skönt i och för sig, men håller det där i alla situationer? Kan det möjligen missbrukas?

Nej, det håller inte i alla situationer. Ja, det kan missbrukas. Vi människor bildar nämligen en helhet, tillsammans, och våra gåvor och förmågor ska vi bruka för att göra världen så mänsklig som möjligt. Då håller det inte att säga "Jag gör dig en tjänst om du gör mig en". Då blir ju tillvaron nån form av absurd byteshandel där en del kan dra ÄNNU större fördelar än de redan har medan andra, som inte har det så väl förspänt, får ännu mindre. Det är långt ifrån det samhälle som vi vill bygga, vi som på allvar har anammat tesen "Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov". Karl Marx var rätt klurig ändå, eller hur?

Där finns inte rum för köpslående, där finns visionen om att vi, var och en efter våra förutsättningar, tillsammans bildar ett samhälle som fungerar på riktigt och på lång sikt. Där handlar det inte om att skaffa sig makt, fördelar, fanclubs eller harem utan om att tillsammans uppmuntra varandra att bidra med det man kan. Då kan man kosta på sig att visa uppskattning, för man vet väldigt tydligt att alla har ett bidrag och att alla har något att ge, och det faktum att det finns människor som har begåvningar som inte man själv har är i det läget något att vara tacksam för istället för ett hot som ska bekämpas. Och kan dessa begåvningar komma till sin rätt och i funktion så hjälper de till i samhällsbygget, utan att innehavaren behöver bli kliad på ryggen som tack för hjälpen. Det faller sig nämligen naturligt, och vi som tror på människans inneboende drift att göra gott, vi tror och vet att det fungerar. Om vi inte tror det kan vi ju lika gärna lägga ner och lämna fältet fritt för kapitalismen, vinstjägarna och exploateringshysterin.

Jo, hur ställer jag mig till ryggkliande i det konkreta sammanhanget? Ja, jag erkänner att med mina eksemproblem så kliar det MYCKET på min rygg, och även om goe maken ofta ställer upp och hjälper till så klarar jag det numera riktigt bra på egen hand med den ryggkliare med teleskopskaft som jag fick av goa dottern i julklapp för ett par år sedan. Den har jag ständigt med mig i väskan utifall att behovet uppstår, och faktiskt, just nu så inser jag att den är en riktigt tydlig påminnelse om att jag inte ska se mina medmänniskor som redskap för mina behov utan istället som unika medskapare av det samhälle som vi alla mår bäst av. DET får bli dagens lärdom ;-)

Inga kommentarer: