tisdag, januari 22, 2013

Hoppet som bär mej

Man skriver, man lägger förslag, man argumenterar, man formulerar och förhandlar, man reserverar sig när det inte blir som man vill, man funderar över vägval, man försöker tänka strategiskt.... och man kämpar helt ärligt sig ända in i kaklet. Så ser verkligheten ut när man som vi människor har med viktiga frågor att göra. Då är det skönt att plocka fram följande text av Ingemar Olsson och dra en trudelutt på pianot (även musiken är komponerad av Ingemar Olsson).

Jag har legat i min säng och blundat
tänkt på när jag dör
Tänkt på andra och mej själv och undrat
vad vi lever för
Allt som jag har lagt ner min tid på
- vart har det tagit vägen
Alla ord jag har sagt
och allting som jag har gjort
Är det borta och finns inte mera?
Fick nån människa mod till att leva?
Det är hoppet som bär mej

Vissa människor kan göra mycket
andra bara finns
Vissa lyckas i sitt eget tycke
Vem är störst och minst?
Kanske allting som sker av kärlek
har ett värde som varar
Medan allt annat ytligt märkvärdigt bleknar bort
Ingen mänska har levat förgäves
som av kärlek har gjort vad som krävdes
Det är hoppet som bär mej

När en vacker dag mitt liv är över
och min tid är slut
finns det ingenting som jag behöver
som jag haft förut
Och ju mera den tanken slår mej
desto bättre förstår jag
att en gång har jag ingenting jag kan lita på
utom löftet jag fått utav en
som har dött, men har uppstått igen
Det är hoppet som bär mej

© little beat music


Och så är det ju. Visst är det skönt att sortera ibland så att man mitt i all röra får se det som är vackert och beständigt och viktigt på allvar?


Inga kommentarer: