tisdag, oktober 09, 2012

Tack! Full fart framåt!

Ett stort och varmt tack till mina Ninjakompisar som förgyller min tillvaro med kloka tankar, uppmuntrande tillrop, glada skratt, kärleksfull omtanke och en himla massa kämpaglöd!!!
Förutom att käka våfflor och dricka kaffe så hinner vi diskutera världsproblemen, hitta lösningar och spåna en massa kring hur man ska råda bot på de orättvisor som kvinnor och män världen över utsätts för på grund av den patriarkala strukturen. De könsstereotyper vi pressas in i och jämförs med gör att den mänskliga friheten beskärs, och det accepterar vi inte. Det finns mängder av exempel på härskartekniker som utövas dagligen, på medvetna och omedvetna kränkningar, på förtryck och på ibland ganska subtila strategier som behöver lyftas upp i ljuset och beskådas. För inte är det bara Bosse Hansson som har synpunkter på vilken hudfärd en spelare i AIK har eller bara Uffe Brunnberg som anser att kvinnans största uppgift är att vara behagligt tyst och behaga mannen..... Och det är inte bara den osannolika Hollywoodfrun Gunilla Persson som anser att en kvinna ska låta sig försörjas av sin man. Tyvärr är det många fler som rör sig i sådana grumliga vatten. Såväl antirasismen som feminismen har stora uppgifter att ta tag i! Om inte vi som bekänner oss till de värderingarna gör det, vem gör det annars? Hitta likasinnade och jobba tillsammans, som ett färgsprakande kollektiv med många viljor!!! Det gör ju vi!

Och vet ni, nu kan jag göra våfflor också, från grunden, utan ägg ;-)

1 kommentar:

Laura sa...

Fantastiskt! Vi måste bli fler som engagerar oss och kämpar mot orättvisor. Det får inte bli så att de dumma trycker ner andra...
När jag läser bara namnet GP så blir jag galen. Hon kan liknas vid anna anka (japp jag skriver med små bokstäver för hon är liten för mig och obetydlig).

De goda våfflorna...jag är fortfarande avis ;-)