onsdag, oktober 03, 2012

Lycka till!

Igår ordnades den officiella avtackningen av Malin Petersson (M). Hon avgick sista september från sina politiska uppdrag, bland annat som gruppledare, oppositionsråd och vice ordförande i kommunstyrelsen. Den här processen, såväl innan hon meddelade sin avgång som efteråt, har kantats och kännetecknats av diverse otrevligheter, smutskastning och motsättningar. Jag tänker inte strö salt i såren. Det gör det moderata partiet så bra på egen hand. Jag tänker inte heller bedöma Malin som politiker. Det får andra göra. Jag bara konstaterar att det är SÅ typiskt att det är kvinnan som lämnar arenan. Det var på något sätt så himla väntat när den "hemliga" romansen offentliggjordes tidigt i somras. Ingen trodde väl på en annan utgång?

Malin och jag har på något konstigt vis följt varann i politiken. Hon kom till barn- och ungdomsnämnden när jag var ledamot där, när jag fick uppdraget som ordförande i KFN blev Malin vice ordförande och när hon lämnade kommunpolitiken för att gå in som landstingsråd så dröjde det inte länge förrän jag också drog mig till landstinget, dock inte politiskt. Under vår tid i kultur- och fritidsnämnden hade vi roligt (och för det mesta var vi sams också) och vi spelade sketcher och sjöng tillsammans vid prisutdelningar. Vi har till och med sjungit med Oskarshamns Big Band i Kalmar Folkets park våren 2005 :-) Malins favoritfärg då var röd, min var blå (och det stämmer nog än, dock inte politiskt...). Malin har både jobbat som lärare och lärt sig spela inom kommunala musikskolan, jag fick privatlektioner. Det är tur att man är flexibel ;-)

Hur som helst, det var en avtackning med blandade känslor igår. Vi brukar ju följas åt, Malin och jag. Vad det betyder inför framtiden det kan man ju inte veta, men att vi skulle följas åt på den mer romantiska arenan hade jag faktiskt inte väntat mig. Blocköverskridande allianser på personplanet är om än inte ovanliga så ganska jobbiga för omvärlden att hantera, även om man inte har några problem med att hantera dem själv. Jag önskar Malin lycka till i framtiden, vad den är bär med sig! Och musiken kanske kan förena oss än ett par gånger :-)

Inga kommentarer: