söndag, augusti 19, 2012

Tack!!!


Ironman-tävlingen var en mäktig upplevelse. Jag har nog aldrig upplevt ett så stort och engagerande idrottsevenemang i Kalmar, och jag njöt i fulla drag. Deltagarnas kämpaglöd, såväl etablerade proffs som andra som kanske gjorde sin allra första (och enda?) Ironman, imponerade stort. Det är vilja, det är ambition och det är smärta. Det är en stor prestation, och vi som stod längs tävlingsbanorna kunde inte undgå att bli inspirerade till aktivitet. Det kanske inte blir Ironman för varenda en av oss, men det kanske kan bli en cykeltur då och då eller ett besök i simhallen en gång i veckan. Fysisk aktivitet är bra för oss alla!

Ironman är en tävling som ”sätter Kalmar på kartan” som vi brukar säga. Jag är stolt över att det fungerade så bra. Tack till alla inblandade som har jobbat före, under och efter arrangemanget.


Jag vill ge en speciell eloge till de ideellt arbetande funktionärer som såg till att tävlingen kunde fungera. Det är många oavlönade mans- och kvinnotimmar som har gått åt till att bland annat dela ut dricka och städa toaletter, sådant som är ytterst viktigt för upplevelsen av Kalmar som tävlingsstad. Jag vill lyfta fram Kalmars föreningsliv som till stor del bidrog till detta.  Ni är guld värda! Utan Er skulle Kalmar aldrig kunna åta sig evenemang av den här kalibern, och utan Er skulle Kalmar vara mycket fattigare. Tack för att Ni finns!  Och så hoppas jag förstås att vi som kommun kan ger Er stora möjligheter att utveckla Er verksamhet framöver. 

Inga kommentarer: