torsdag, juli 26, 2012

Sant. rätt och ärligt?

Är det något jag ogillar så är det sladder, skvaller, illasinnat förtal och uppblåsthet. Kanske är Kalmar en för liten stad för att sådant inte ska gro i högsta välmåga, eller så har vi helt enkelt en kultur som understödjer och gödslar eländet. En annan orsak kan vara att det faktiskt finns människor som just anser att detta är livets mening och att de har fått ett närmast gudomligt uppdrag att sprida allsköns skit vidare. En titt i våra lokala dagstidningar dessa dagar, och kanske speciellt idag, skapar ett närmast fysiskt illamående. Frågan är om koncentrationen av sådana är högre här än på andra håll. Det vet jag faktiskt inte.

Men det jag vet är att jag ogillar det skarpt, och jag försöker så mycket jag kan att inte spela med i sådant spel. Jag hoppas att jag lyckas. Det är i varje fall min uppriktiga och ärliga ambition. Istället vill jag vara konstruktiv, hitta lösningar och bidra med det jag kan tillsammans med andra som också sätter annat än makt och berömmelse i högsätet. I min enfaldiga lilla värld, där jag utgår från att det man känner är sant och riktigt också skall återspeglas i vad man gör, är det på något sätt själva meningen med att engagera sig i nutida och framtida utveckling.

Men det kanske varken är smart eller strategiskt utan bara sant, rätt och ärligt.



Inga kommentarer: