söndag, maj 27, 2012

Apropå Hylands ABC

År 1966 köpte mina föräldrar Hylands Hörnas ABC-bok. Den såldes genom Radiohjälpen till stöd för leprabarn över hela världen och kostade den stora summan 4 kr och 50 öre "inklusive oms". Boken består av rim skrivna av svenska folket och med bilder av åtta kända konstnärer. När jag var liten tittade jag ofta i den här boken. Det var färgbilder i den, och innan jag kunde läsa kunde jag ju i varje fall titta på dem. Idag tittade jag i den igen.

På bokstaven M hittar man följande rim, skriven av Elisabeth Påhlsson från Umeå:
Maskulinum är ett kön
som har mycket högre lön

Detta var alltså år 1966. Idag är det 2012. Vad har hänt på de åren? Jo:
Maskulinum är ett kön
som ännu har högre lön

Är det inte dags att ändra på det då? Kvinnolöner som begrepp i avtalstexter är ju borta, men i realiteten existerar de i högsta välmåga. Kvinnor som jobbar heltid till kl 17 jobbar gratis från kl 15.51 jämfört med män. Det är fullständigt orimligt!

Och då, i detta läge, kommer KD och föreslår att pappamånaderna ska tas bort. Blir man trött eller blir man trött? Det är att gå med arslet före in i framtiden, för inte kan ens KD vara så blinda att de inte ser den systematiska lönediskrimineringen av kvinnor, bland annat orsakad av att kvinnor tar proportionerligt mycket större ansvar för hem och familj än män gör, och därmed inte anses satsa på karriär och jobbutveckling. Det är ju så himla tydligt!

Jag väntar på nästa ABC-bok. Undrar vad det kan stå i den. Jag hoppas på följande:
Maskulinum är ett kön
som ej bestämmer någons lön

Och så hoppas jag att åtminstone fyra av de åtta medverkande konstnärerna är kvinnor så att vi inte återigen ska se åtta mansnamn där. Det måste ju ändå ha hänt NÅT på nästan 50 år....

Så det så!


Inga kommentarer: