söndag, mars 18, 2012

Jag vill leva nära....

Jag vill leva nära alla människor
så att jag för varje dag får lära
mig att se min syster och min bror
Därför Jesus, du som älskar mig,
vill jag för att det ska kunna hända
leva nära dig.


Jag vill leva nära alla människor
Andras bördor vill jag kunna bära
ge ett hopp åt den som inte tror
Kämpa mot det onda där det visar sig
Jesus lär mig, låt mig dit du bär mig,
leva nära dig.


Jag vill leva nära alla människor
Alla vill jag hålla lika kära
var i hela världen än dom bor.
Alla är för många
åtminstone för mig
Därför vill jag, du som känner alla,
leva nära dig.

Ingemar Olssons gamla låt sjöngs när vår förre partiledare Lars Ohly var på Klintagården i valrörelsen 2006 fört att frågas ut. Det finns säkert en tanke med just det valet, åtminstone tror jag det. Det är dessutom en av mina favoritkörlåtar med härligt triolsväng och en text som säger en hel del om såväl den vertikala som den horisontella relationens betydelse för en sund tillvaro. Tänk att vi faktiskt kan leva nära varandra på alla plan, om vi vill. Det är ju faktiskt vår vilja det handlar om, inget annat. Så det så.

Inga kommentarer: