onsdag, februari 01, 2012

Upp till kamp!

Jag tycker att det är sorgligt att Monica Bengtsson lämnar politiken om någon månad. Vi är inte överens i sak om speciellt mycket, men vi har ändå haft ett konstruktivt utbyte. Monica har, liksom jag, sett igenom maktstrukturerna och vi har kunnat hittat varandra i analyserna. Monica har dessutom varit en politiker som har kunnat uttrycka uppskattning för andras insatser även om åsikterna har spretat. Jag kommer att sakna henne.

Problemet med att kvinnor hoppar av sina uppdrag är större än enskilda personers val. Vi har sett många som hoppat av i vårt närområde och ersatts av män (det allra tydligaste exemplet är förstås Inger Rydbrink i Nybro), och fler lär det bli framöver. Hur många ska behöva gå innan mönstret blir tillräckligt tydligt? Självklart ska vi respektera vars och ens vilja att göra nya saker och avstå från att lägga ner tid och energi på sådant som inte längre ger något tillbaka, men när det blir ett mönster så måste vi fråga oss vad det beror på och om det går att göra något åt det. En ännu mer dominerande förgubbning av det politiska livet är en utveckling jag INTE vill se.

Så systrar och bröder, vad gör vi? Är det rimligt att kvinnors inflytande minskar? Ska vi stillatigande se på? Ska medelålders män bestämma över kvinnor även i fortsättningen eller ska vi stötta varandra så att vår röst också hörs? Ska vi utmana maktstrukturer och beslutsordningar som genom sin form utesluter kvinnor?

Självklart ska vi det. Förtryck har vi nog av. Det handlar om våld mot kvinnor, om beskuren frihet och om gamla värderingar som krymper såväl unga flickors som kvinnors livsutrymme. Det är de flesta av oss, kvinnor som män, överens om att vi måste bekämpa. Nu gäller det också att bekämpa det osynliga, nämligen de maktstrukturer som lägger sig som en motivationssänkande våt filt över det politiska livet. Den här ninjafeministen är trött på avhopp nu. Upp till kamp!

2 kommentarer:

Monica Bengtsson Steen sa...

Tack Birgitta!! Jag kommer sakna Dig också. Och det kommer säkert visa sig att det är många andra personer och "saker" som jag också kommer sakna!

Vi kommer från olika politiska ståndpunkter - men förutom en härlig och generös mellanmänsklig kontakt - så finns finns frågor i sak ibland och mer övergripande ibland som jag har delat med Dig och som jag kan dela med andra i andra politiska hemvister. Ideologier "korsar" varandra och pragmatikern i oss som vill att det ska bli bra för just Kalmar förenar - det tycker jag är bra.

Din fundering kring varför kvinnor slutar har jag också burit på. Analys och resultat har jag inte tyvärr - men det vore värt att studera. Är vi mindre "äreslystna" - prioriterar vi andra värden i livet, jag kan bara ställa frågorna men jag har inte svaren. Fortsätt kämpa för kvinnor och män, barn och gamla och de som inte själva orkar eller kan! Hitta personer och omgivning som ger energi och motivation - det är viktigt för att orka.

All Lycka och Allt Gott även fortsättningsvis!
Monica

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Monica och allt gott till Dig också i allt vad du företar Dig :-)