fredag, februari 03, 2012

TACK till Folktandvården!

Jag måste bara få berömma Folktandvården i Berga Centrum i Kalmar. Jag som inte alls gillar att gå till tandläkaren och som skriker så fort nån försöker peta i munnen på mig går dit med lätt hjärta och blir så himla fint mottagen. Idag hände det igen.

Igår kväll lossnade nämligen en JÄTTEBIT av en fyllning. Det var verkligen en JÄTTEbit. Det såg ut som en hel tand :-( Följden blev en massa isande signaler, svårigheter att äta och dricka och en molande tilltagande tandvärk. I morse ringde jag och fick en tid strax efter lunch. Det var, som man säger, bara att bita ihop (fast det kunde jag ju inte) ett par timmar och vänta. Väntetiden använde jag till att skriva en artikel här hemifrån. Att ge sig iväg till stan och ordinarie arbetsplats i den här kylan var inte att tänka på. Jag insåg att om tanden isade inomhus så var det bara en försmak av hur det skulle bli ute. Väl framme på folktandvården blev jag ordentligt omhändertagen.  På ca 35 minuter hann jag få två bedövningssprutor, en vänlig pratstund som gav inspiration till en hel rad frågor att driva framöver  och en helt permanent uppbyggd tand igen, allt i en omtänksam och proffsig atmosfär. Suverän hjälp. TACK! Jag hoppas att vi inom en inte alltför lång framtid kan få det fastställt att tänderna är en del av kroppen så att det inte ska behöva vara en ekonomisk fråga att få trasiga tänder lagade. Det är lite skämmigt i ett välfärdssamhälle, men inget som folktandvården ska lastas för.

Nu har bedövningen släppt till slut. Lite ömt är det, men jag kan i varje fall prata, äta och dricka igen utan att sluddra och slabba ner mig. Det sistnämnda är goe liberalmaken nog tacksam för. Det förstnämnda är väl lite mer tveksamt. Allt jag säger brukar nämligen inte uppskattas till 100% men nu går budskapen fram tydligt och klart ;-)

Över 9% i en opinionsmätning till, till exempel. Och vilda planer inför internationella kvinnodagen 8 mars. Och en och annan kommentar om att vi kanske borde ta några tag med dammsugaren ;-)

Inga kommentarer: