måndag, maj 30, 2011

Om gnällspikar och nålar...

Det finns dagar då man bara vill vända upp och ner på allting. Ibland är det faktiskt bra. Om man får reaktioner som känns orättvisa, kan det möjligen finnas en annan tolkning än den man just gjorde? Till exempel negativ kritik, kan den uppfattas som något positivt? Ligger det något annat bakom gnäll och nedlåtande attityder?

Ja det kan faktiskt vara så. Negativ kritik är för det mesta ett tecken på att någon tycker att det man gör betyder något. Sedan kan det finnas mängder av anledningar till att man bemöts just negativt. Det behöver inte vara just mitt fel. Det är inte helt ovanligt att dylika kommentarer fälls av människor som tycker att de av en eller annan anledning har ett högre värde än jag eller att de på grund av det ena eller andra har en automatisk högre ställning i makthierarkin. Vad det än kan bero på så är taktiken tydliga och ganska självklara exempel på härskartekniker och ska därför bekämpas å det strängaste.

Sedan kan det också finnas anledning att se på sitt eget agerande också. Vad vill jag med mina omdömen till andra? Vill jag lyfta dem och ge tips som leder framåt? Vill jag förstärka det som är bra och på det sättet på sikt eliminera de delar som jag inte tycker är speciellt fruktbara? Det är viktigt att komma ihåg att man inte ska behandla andra som man själv blir behandlad, utan att man ska behandla andra som man själv skulle vilja bli behandlad. Det är en himla liten skillnad rent språkligt, men innehållsligt är det en HIMLA STOR skillnad.... Men ack så svårt det är..... Och jag faller i fällan hela tiden, oavbrutet. Jag försöker bättra mig, men det är svårt. Och det gäller också att fokusera på det som känns bra och envetet tänka på att en enda negativ kommentar kanske motsvaras av fem glada tillrop. Varför är det egentligen så svårt att i det läget se på det som känns bra och helt enkelt lägga gnällspikarna vänligt men bestämt åt sidan ett tag?

Nåja, jag står ut med leken. Har man gett sig in i den så får man den tåla, även om diverse män (för numera är det nästan bara män det handlar om) inte kan låta bli att sticka nålar i en då och då och det kan göra rätt ont vissa gånger. Numera drar jag ut nålarna och sparar både dem och gnällspikarna som lärdomar, och vem vet, en gång kanske de kan komma till användning på ett sätt som faktiskt kan vara utvecklande och inte bara nedbrytande. Det är en utmaning inför framtiden som jag gärna skänker några tankar till. Även nålar och gnällspikar kan bidra med något viktigt, men det krävs nog att man satsar en hel del reflektion och själslig styrka innan man blir varse hur.

Inga kommentarer: