torsdag, april 28, 2011

En sån Gud tror jag på

Ingemar Olsson, musiker med många strängar på sin lyra, har producerat fantastiska texter. Ibland griper de tag i en på riktigt. Dett är en sån. Jag hittar inte musiken på nätet, men njut av texten i alla fall.

En sån här Gud känner jag.

En sån Gud skulle jag kunna tro på

Inga katedraler, inga sagoslott
Inga torn och tinnar i det blå
Ett par fattiga föräldrar och barnet som dom fått
Evigheten given till dom små

En så’n Gud skulle jag kunna tro på
En så’n Gud skulle jag lita på
Ja en så’n Gud skulle allting bero på
Men det kunde bara vara en så’n Gud

Inga processioner genom hela stan
Medan alla flaggor går i topp
Men en människa som lider med varenda litet barn
Och som känt det själv in på sin bara kropp

En så’n Gud ...

En som förstår hur man känner
När vännerna säger adjö
Som grips av polis
och blir oskyldigt dömd till att dö

En så’n Gud ...

(av Ingemar Olsson)


© little beat music

Inga kommentarer: