måndag, februari 21, 2011

Vi har långt kvar

Jag har inte lagt mig i diskussionen kring ny partiledare i S. Varför skulle jag det? Det är ju inte ens mitt parti, så varför ska jag bry mig? Varje förening väljer sina funktionärer helt suveränt. Det gäller i alla andra sammanhang, så varför inte i politiken också?

I förra veckan kunde jag dock inte låta bli att kommentera utvecklingen muntligt till en annan politiker (från ett helt annat parti, varken V eller S) apropå Mikael Damborgs inhopp i kandidatkretsen. "Vilket gubbvälde" sa jag och avsåg de fyra som nu är hetast, åtminstone i den allmänna rapporteringen. Då fick jag följande svar: "Det är väl kompetens som ska vara avgörande, inte kön".

"Ja, precis" sa jag, "och då finns det kompetenta kvinnor som inte ens nämns!"

Visst är det väl konstigt??? Ska man diskutera varför det inte finns kvinnor så handlar det om kompetens. Män har könskvoterat in sig själva i alla tider utan att nån har reagerat.

Detta är Sverige 2011. Vi har långt kvar, systrar och bröder!

3 kommentarer:

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

VAd det gäller partiledaren i S tycker jag den är intressant eftersom det i högsta grad berör Vänsterpartiet.

Så länge vi är ett så litet parti så är vi (alltför) beroende av S antal anhängare för att få en reell chans att påverka politiken och är det en partiledare långt till höger så finns risken att de hellre samarbetar med mittenpartier än med V.

Andra delen håller jag däremot mer med dig om. Jag vet inte om du läser min blogg, men jag skrev om jämställdhet/jämlikhet/feminism några gånger för några dagar sen som har lite med det du säger att göra

http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/2011/02/utbildning-och-kompetens-prioriteras.html (med tanke på hur lite utbildning och kompetens som bedöms inom idrottsvärlden)

http://alltidrottalltidratt.blogspot.com/2011/02/ett-varre-genusexperiment-sker-dagligen.html (bl a om hur jag skulle ha lättare att få ett fysiskt tungt jobb än någon av de kvinnor jag träffat som defintivit är starkare än mig)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja, visst är partiledarfrågan intressant, men den är inte vår. Det är just det jag menar med att jag inte har brytt mig om att engagera mig i den. Skulle S lägga sig i vårt partiledarval skulle jag bli galen :-)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Jag ska kolla dina blogginlägg. Det gör jag med jämna mellanrum :-)