söndag, januari 16, 2011

Förändringens vindar blåser

Julen är slut. Idag lämnade vi vår vackra julgran till en av de sopbilar som har samlat in granar som ska användas som biobränsle i det nya kraftvärmeverket. Det var inte utan en viss känsla av vemod som man i milda vårvindar gick på de töiga snorhala gatorna med granen på släp. Julen är speciell, och nu är den sorgligt över på riktigt, men julens budskap kan vi leva i under hela året. Det är ju gott i alla fall!

Även på andra områden blåser förändringsvindar. Krav ställs på partiledarbyte. Socialdemokraterna byter, Miljöpartiet byter och jag tror att vi kommer att få se ännu fler byten inom en inte alltför lång framtid. Problemet är att ett partiledarbyte alltid sätter fokus på person och politiken kommer under den processen i andra hand. Det är en anledning till att jag anser att den här diskussionen är feltajmad. Vi måste ju ha NÅN form av politisk opposition under första halvåret 2011. Det förtjänar väl alla de människor som lider av regeringsalliansens välfärdsfientliga politik? Det finns ju alternativ, och vi har ansvaret att visa på sådana. Varför ska vi slarva bort den möjligheten?

En annan anledning är att jag tror att man gör det alldeles för lätt för sig om man tror att en förändring kommer till stånd bara för att man byter partiledare. Visst är partiledaren viktig, men han/hon kan inte i ett trovärdigt och seriöst parti betyda allt. Politikens innehåll och medlemmarna spelar oerhört viktiga roller. Vi som är ett parti som vill betona politik mer än person ska nog se till att hålla balansen här. Vi har gjort en rad dåliga val, och det man först och främst ska göra i det läget är att självkritiskt reflektera över sina egna aktiviteter och ställningstaganden. Partiet består av oss medlemmar, och var och en av oss har ett speciellt ansvar. Vad har JAG gjort? Vad har jag INTE gjort? Hur har JAG levt upp till det förtroende jag har fått genom de förtroendeposter jag har innehaft? Hur har JAG förankrat mina ställningstaganden hos våra väljare? Kunde JAG ha gjort på något annat sätt? Finns det något JAG kunde gjort för att profilera Vänsterpartiet på ett tydligare sätt? Frågorna är hur många som helst, och ingen av oss kommer undan dem. Den enda vi kan förändra är nämligen oss själva. Det är där förändringen börjar. Att sitta och vänta på att Messias ska komma i form av en ny partiledare är fåfängt. Visst kan vi byta partiledare, men ska det hända nåt positivt så måste man vara beredd på att och vilja förändra sig själv först och främst.


Jag för min del har slängt ut den vackra granen, packat ner belysning, glitter och kulor i regnbågens alla färger i källaren och för att markera att något nytt är på gång så står istället en liten fontän i vardagsrummet. Där porlar ro- och livgivande vatten medan två människor sitter och håller om varandra alldeles framför. Den är i sig en berättelse om det samhälle jag vill vara med och bygga, ett samhälle i ständig förändring men där kärlek, värme, solidaritet, omtanke och trygghet finns i centrum. Hur ska vi se till att förverkliga det samhället på andra ställen än i fontänen i mitt vardagsrum? Det är en viktigare fråga än frågan om partiledarbyte, om det nu är verklig förändring vi vill ha.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra Birgitta! Det är det här som vi skall fokusera på, inte gå ut i media och kräva Lars Ohly´s avgång! Sådana utspel kan borgarna (och dit räknar jag SAP) hålla på med.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Ingemar! Vi har mycket att göra, och det vi INTE ska göra är förstås att sabotera våra egna möjligheter att lyckas!