fredag, januari 14, 2011

"Bilderna alla talar om"

Jag bläddrade på Aftonbladets hemsida. I själva verket är det så att jag just nu sitter och gör upp en förteckning med samtliga våra förtroendevalda och samlar in telefonnummer och adresser, och då blir man lätt lite snurrig i bollen. Ibland måste man liksom göra nåt annat, annars blir det ännu mer fel. Alltså surfade jag in på Aftonbladets hemsida.

Där stod det i stora svarta bokstäver:
Bilderna alla talar om!

Jag började tänka. Vilka bilder talar JAG om? Inga, vad jag vet. Vilka bilder BORDE jag tala om? Förmodligen de bilder som man möts av dagligen, de bilder som visar på hur människor glöms bort av välfärdssamhället Sverige, de som inte får jobb, de som utnyttjas i Fas3, de som utförsäkras och de barn som växer upp i familjer där fattigdomen breder ut sig pga den nu härskande mentaliteten som går ut på att var och en ska sköta sig själv, och om inte det går så ska man skämmas. Jag BORDE också tänka mer på de människor som i fattiga och katastrofdrabbade länder lider nöd pga den rika världens hänsynslösa kapitalistiska exploatering och utsugning av såväl människor som råvaror och miljö. Fler tankar borde jag också skänka de människor som lever under förtryck och saknar demokratiska och andra mänskliga rättigheter. Detta BORDE jag tänka på, MER än jag gör idag, det vet jag. Jag ska försöka bättra mig.

Man Aftonbladets rubrik handlade om nåt helt annat, nämligen om bilder på prinsessan Madeleine och en yngling. DET har jag inte en tanke på, inte ens nu när jag vet att det finns bilder på dessa två. Så dumt av mig. Jag ber naturligtvis om ursäkt för att jag inte bryr mig om denna en av livets allra största väsentligheter utan på något vis anser att prinsessans privatliv inte rör mig i ryggen utan bör vara hennes egen sak att bry sig om.

Inga kommentarer: