onsdag, oktober 20, 2010

Tack kamrater!


Idag är jag stolt över mina partikamrater! Jag har varit över till Öland med min lilla bil och lämnat en hel last kläder till de romska barnen på Möllstorps camping. Den här gången hade jag själv inget att lämna (det är lite för länge sedan jag hade barn hemma) men mina kamrater har lämnat ifrån sig mängder med kläder. Sådant kallar jag klassiskt och hedervärt solidaritetsarbete i praktisk handling. Det minsta man kan göra då är ju att erbjuda sig att köra över med bilen. Det är ju ändå nåt jag KUNDE göra. Jag har ju trots allt en bil att förfoga över, även om den är liten :-) Förarbetet gjorde kamrat Susanne, och kläderna stod övriga kamrater för.

Jag slogs dock av en insikt när jag samlade ihop kläderna: Den som har vill ha mer. Den som inte har och som vet vad det betyder att dela med sig, den delar med sig. Vi har kamrater som delar med sig och av dem har vi mycket att lära. Jag avslutar därför med ett par tänkvärda ord av Stig Dagerman. TACK KAMRATER!


Jorden kan du inte göra om. Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra, en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket, att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre betyder en broder mer.



Inga kommentarer: