onsdag, september 29, 2010

Vardagens val

Ja, så var vardagen åter igång med bokföring, styrelsemöten och allsköns samtal, en del trevliga, en del mindre trevliga. Sånt är ju livet. Valrörelsens otroliga tempo gjorde att mina batterier tog slut alldeles, och jag har inte repat mig ännu. Kraften finns liksom inte där. Frågan är om det är valrörelsebaksmälla, men i så fall är den mer efterhängsen än nånsin tidigare. I själva verket är det kanske något helt annat. Man vet ju aldrig.

Det var i varje fall roligt att få personkryss i kommunvalet. 180 goa människor av dem som röstade på Vänsterpartiet lade sin röst på mig. TACK! Ett speciellt tack till Ingemar Einarsson (C) som är den ende av mina politikerkolleger som har kommenterat detta. Han sa att han skulle ha röstat på mig om han hade röstat på Vänsterpartiet "för jag tycker du är snyggare än listettan". Ha ha! Hade jag röstat på Centern hade jag röstat på Ingemar, för han är en av de allra trevligaste fullmäktigekamraterna vi har. Man kan ju rösta på kandidater av precis vilken anledning som helst, fast visst är det viktigt att följa sin ideologiska övertygelse först och främst? Fixeringen vid personer tenderar att skymma det viktiga i demokratiska val, nämligen att rösta på det samhälle man vill ha. Om det sedan är Nisse eller Stina som genomför det (eller hur trevliga eller snygga de är) är trots allt sekundärt. Det är ju liksom inte en Fröken Sverige- eller Idoltävling det gäller.

Nåja, nu är valet 2010 över oavsett vad man tycker om resultatet (det ska naturligtvis respekteras), men fortfarande har man många andra val kvar i livet att göra hoppas jag. Kanske är det dags att ta itu med dem nu istället. Jag börjar direkt med att välja en kvällsfika framför TVn istället för att sitta här framför datorn en kväll till. Det kanske kan vara ett steg i riktningen att tänka på sig själv, något som en av mina vänner på Facebook rådde mig till häromdagen. Det är faktiskt ett val jag inte är van vid att göra, men jag ska börja vänja mig, lite i taget. Strykkorgen är tom, diskmaskinen bara halvfull och det är fotboll på TV. Det passar bra just ikväll att börja :-)

Inga kommentarer: