tisdag, mars 23, 2010

"Tack för att du har betalat..."

Säga vad man vill om dagens järnvägstrafik, men spännande är det i alla fall att åka. Man vet nämligen aldrig vad som händer. Efter gårdagens tripp till Stockholm är jag några erfarenheter rikare.

Ditresan gick bra. Nåja, så bra som det kan gå när man stiger upp 0345 för att hänga med tåget från Kalmar kl 0500. En liten paus på perrongen i Alvesta var lagom frysande för att man skulle våga somna lite lätt under färden genom Småland och Östergötland. Vi var bara lite försenade till Stockholm där solen sken och det var lätt att hitta till Café Marx där jag faktiskt aldrig tidigare hade varit. Väl framme där fanns det kaffe och goda mackor och dagen blev trevlig och givande med partikamraterna från nästan landets alla hörn.

Sen var det då dags att åka hem. Kl 1740 skulle tåget gå, alldeles fullt med folk pga ett tidigare inställt tåg. Nåväl, det är ju bra att man utnyttjar platserna. Redan här gick det dock snett. Tåget som stod framför vårt på samma spår kom inte iväg i tid vilket naturligtvis betydde att inte vi heller kom iväg i tid. På resan söderut fick vi dessutom veta att vi hade ett långsamt tåg framför oss som orsakade vår låga hastighet. Det var ju smart, speciellt med tanke på att det X2000-tåg som jag åkte med inte skulle stanna förrän i Alvesta eftersom det skulle gå speciellt snabbt. Suck. Hur som helst, jag delade säte med en Hässleholmsbo som visade sig vara både försäkringsbolagsanställd och centerpartist. Det borde inte betyda så mycket gemensamt, men en sak kunde vi ta varann i hand på och det var att vi skulle göra vad vi kunde för att hålla icke-demokratiska partier utanför parlamenten i höstens val. Det känns skönt att veta att vi är många som delar den ambitionen.

När vi närmade oss Alvesta stod det klart att förseningen medförde att min anslutning österut inte skulle vänta in. Jag och många med mig fick alltså vänta 40 min där på nästa tåg. Vad är värre än en kväll i Alvesta? Jo, flera kvällar och dagar i Alvesta. Jag börjar bli lite trött på såna.

Sen kom tåget. Skönt! Men då fick vi veta att det bara gick till Emmaboda. Sedan skulle vi få ta buss till Nybro och Emmaboda. Det fanns nämligen ingen ström på banan den sträckan. Nåja, man har ju varit med förr. Bara man kommer hem så är man glad.

I Emmaboda stod bussen till Karlskrona och väntade. Och väntade. Och vi väntade också. Och väntade. Till slut gick bussen till Karlskrona. Då fick vi veta att det inte fanns någon beställning på buss till oss. Hur kan det ske när det handlar om planerat underhållsarbete sedan länge? Hoppades man att det inte skulle vara några resenärer just den här kvällen eller? Vad gör man? Jo, man inser att det finns det som är värre än en kväll i Alvesta, nämligen en natt i Emmaboda. Några av medresenärerna började prata om taxi och några andra om en hotellvistelse men bara om det var öppet i baren så att det fanns öl. Jag måste säga att jag aldrig ens har övervägt en natt i Emmaboda och inte gjorde jag det igår kväll heller.

De stackars tågvärdarna jobbade för heltryck med sina mobiltelefoner för att efterlysa en buss. Det var inte lätt visade det sig, och taxi fanns inte heller att tillgå. Däremot fanns en väntsal dit vi gick in och tittade på varandra, sov och suckade. Plötsligt fick jag en tanke. Tänk om SJ-personalen plötsligt hade kommit in och börjat sjunga "TACK FÖR ATT DU HAR BETALAT DIN SJ-BILJETT". Vilken hit det hade blivit! Istället kom besked om en upphittad buss som skulle anlända till Emmaboda station kl 2320, en timme efter det att vi kom dit. Det var ju alltid något.

Och så blev det! Till slut kom jag hem, en bra bit efter midnatt, att jänföra med kl 2206 då jag borde ha varit hemma enligt biljetten. Gissa om det var skönt att få lite mat och sedan få sova fram emot 0130! Det blev en lång dag, och den känns i kroppen idag också.

Men egentligen.... Vid närmare eftertanke så är den här historien att betrakta som "Dagens i-landsproblem" sett från mitt perspektiv. Det finns definitivt värre problem i världen. Fyra år till med Reinfeldt skulle vara ett sådant, bara för att ta ett exempel.

Inga kommentarer: