torsdag, januari 21, 2010

Högtid vid TVn

Just nu pågår EM i konståkning. Det är en av mina absoluta favoritsporter. Ända sedan barnsben har jag suttit vid TVn och tittat på piruetter och svåra hopp och fascinerats av konsterna. Bengt Grives målande beskrivningar av dräkter i badrumskakelsblått och mörkvitt gav väl upplevelsen ännu en färgstark guldkant. Nånstans fanns det nog en hemlig dröm om att färdas fram på isen till vacker musik, ha lika vackra kläder på sig och göra som stjärnorna gjorde. Ganska snabbt förstod jag dock att det inte var någon framtid för mig. Min skridskokarriär inleddes med ett par taffliga försök på tvåskeniga skridskor fastsatta med remmar på avskavda bruna läderstövlar på en spolad isbana vid Solvägen i Berga eller en frusen liten damm i Djurängsbackarna, allt under storasysters skoningslösa överinseende. Platt fall kan man kalla det. Självförtroendet repade sig liksom aldrig efter det. Det fick bli redskapsgymnastik istället för de graciösa iskonsterna.

Nu håller jag tummarna för våra svenska stjärnor på isen, Kristoffer Berntsson, Adrian Schultheiss och Victoria Helgesson. Speciellt Adrian har en härlig attityd och utstrålning. Idag gäller det. Heja på! Platser bland de tio främsta ligger inom räckhåll åtminstone för de två gossarna. Men Evgenij Plusjenko http://svtplay.se/v/1854911/storstilad_comeback_av_plusjenko
rår de inte på, och knappart Brian Joubert eller Yannick Ponsero heller. En annan favorit, Stephan Lambiel, ligger just nu femma och kan nog inte blanda sig i medaljstriden det här året, men oj vilken konstnär denne åkare är. På isdanssidan finns mina favoriter som alltid bland de klassiskt skolade ryska paren. Två ryska par i topp just nu, kan det bli bättre?

Det är högtidskvällar just nu för min del alltså. Goe liberalen får ångest och tittar hellre på vilken annan idrott som helst bara för att slippa se konståkarna. Precis som om det inte är tillräckligt mycket fotboll, ishockey, bandy, handboll, golf, basket eller whatsoever resten av året. Suck. Den här TV-sport-veckan är min!

Go Adrian och Evgenij, go!!!

Inga kommentarer: