torsdag, december 17, 2009

Undersökande journalistik?

Vad är undersökande journalistik?

Ja, man kan sannerligen undra. För mig har innebörden varit ganska klar fram till den här veckan inleddes. Rent logiskt borde det betyda att en journalist försöker ta reda på hur saker och ting förhåller sig och därmed också ställer de frågor som är nödvändiga för att få veta så mycket som möjligt och naturligtvis ställer frågorna till de personer som har svaren. Sedan skriver man så nära sanningen som möjligt.

Men så är det inte. Inte för alla i varje fall. Det är tydligt att det är viktigare att skriva häftiga rubriker och snedvrida bilder samt att medvetet avstå från att söka relevant information. När man som jag har en bakgrund i forskarvärlden ser jag detta som ett mycket grovt etiskt fel. Man utelämnar inte information som har betydelse för de slutsatser man drar. Sånt kallas fusk, i akademiska kretsar i varje fall. Men tydligen inte i andra sammanhang.

Fy, vad jag är besviken just nu. "Vi behöver folk som fattar sin mission" som Björn Afzelius sjöng apropå sånt. Jag håller med.

Inga kommentarer: