lördag, oktober 03, 2009

Höstens kristdemokratiska dubbelmoral

Alldeles i slutet av valrörelsen inför kyrkovalet gick Kristdemokraterna i Kalmar kommun ut och kritiserade politiska partier för att de ställde upp i kyrkovalet. Politiska partier hade inte i kyrkan att göra, hette det. Tydligen tyckte man inte att partipolitiskt aktiva hade i kyrkan att göra överhuvudtaget. Jag reagerade som vanligt med ryggmärgen. Det var fel. KD hade väldigt fel. Det är fel nr ett. Man är knappast diskvalificerad från kyrkan för att man är ansluten till ett politiskt parti.

Fel nr två var att KD i Kalmar kritiserade Vänsterpartiet för att ställa upp i valet och samtidigt uppmuntra folk att rösta på just Vänsterpartiet. Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK) är en fristående nomineringsgrupp som ställer upp i kyrkovalet, helt utanför Vänsterpartiet. Det FINNS partier som ställer upp inom ramen för den egna partiapparaten, men det gäller inte oss.

KD i Kalmar uppmanade alltså folk att rösta på alternativ i kyrkovalet som inte hade någon som helst koppling till ett politiskt parti eftersom de sistnämnda inte hade i kyrkovalet att göra. Döm om min förvåning när jag då i vallokalen hittade listor från Kristdemokrater i Svenska Kyrkan. Och nu vet jag att det finns inröstade Kristdemokrater i stiftsfullmäktige i Växjö stift. Detta var alltså fel nr tre.

Har man kommunikationsproblem inom KD? Vet den ena handen inte vad den andra gör? Man kan sannerligen undra. Eller är det som vanligt i den partipolitiska sandlådan, nämligen att driften att kasta skit på politiska motståndare är starkare är ambitionen att göra ett ärligt samhällsförbättrande jobb?

Kyrkans framtid är för viktig för att man ska smutsa ner dess valrörelse med lögner och halvsanningar. Jag hoppas KD inser det till nästa gång det är dagas att gå till valurnorna. Fram till dess tänker jag, och jag hoppas att jag kan göra det tillsammans med även företrädarna från Kristdemokrater i Svenska Kyrkan, göra så gott jag kan i stiftsfullmäktige för att skapa förutsättningar för en framgångsrik och öppen kyrka i tiden. Och jag hoppas att KD i Kalmar kommun kan tänka om och skaffa sig en ärligare strategi inför kommande valrörelser. Det skulle nog alla tjäna på.

Inga kommentarer: