fredag, oktober 23, 2009

Besviken på KD

Från tonårstiden och framåt har jag umgåtts med mina kristna vänner i kyrkan. Det var en härlig ungdomstid! Vi hade jätteroligt, fjärran från droger och sånt elände, även om det visst kunde bli sena kvällar och nätter och en hel del som ens föräldrar säkert hade både synpunkter på och oro kring. En gång tappade vi ett hjul på en folka som en av kompisarna hade lånat av sina föräldrar. Det hände vid strandkanten på norra Öland. Hjulet rullade ut till havs och där stod vi, en överbefolkad gul bubbla med tre hjul och uppvikt skärm på ena sidan. Vi kom hem till slut, 0520 på söndagmorgonen efter att ha kört med reservhjulet och tre bultar på varje hjul. Oj. Jag förstår att mamma var orolig, det medger jag, men det var långt före mobiltelefonernas tid och möjligheten att meddela sig var ju minimal.

Hur som helst, vi hade roligt. Jag fick många goda vänner, i olika församlingar både här i Kalmar och i Östergötland, som jag fortfarande ser som nära goda vänner. Vi pratade sällan politik på den tiden. På något sätt antogs det nog att Alf Svensson var gurun på politikområdet redan då, men jag kunde inte ta det till mig. Jag är vänster, väldigt mycket vänster, sedan ganska länge. Och det har man accepterat, åtminstone till viss del, så mycket att det har fungerat för mig att gå till kyrkan under alla år, trots att jag förstås tackade NEJ till att ställa upp på KDs kommunlista en gång i tiden.

Men den här öppenheten och acceptansen gäller tydligen inte KD i stort. Det är jättesvårt för vissa att skilja på sak och person. http://www.ostran.se/familje/kaerlek_och_partipoltik
Jag önskar Per och Anna-Stina all lycka, men den där kommentaren om KDs syn på vänsterpartister hade jag gärna sluppit att få läsa. Tydligen regerar trångsyntheten. "Alla är jämlika, men en del är mer ojämlika än andra" kan man konstatera att KD tycker. Från mina egna partikamrater har kommentarer av den typen helt lyst med sin frånvaro. Det är jag tacksam för. Nåt annat hade jag heller inte förväntat mig av vuxna människor som respekterar andra.

Tycker inte KD att alla är lika mycket värda? Jag blir besviken. Mycket besviken.

4 kommentarer:

Stina Stenbäck sa...

Det är verkligen beklagligt att du tar illa upp av kommentaren i Östran. Jag hade hoppats att ironin lyste igenom särskilt med tanke på formuleringen i artikeln.

Man måste ibland slappna av och inte ta livet på för stort allvar. Det är väl klart att personer i mitt eget parti kommenterar faktumet att jag bor ihop med moderaternas pol.sek, vi samarbetar ju dagligen inom alliansen! Kommentaren om att "det var tur du inte flyttade ihop med en vänsterpartist" är självklart sagd med glimten i ögat och har självklart inget att göra med vår människosyn!

Jag tror säkerligen även du fått skämtsamma gliringar, både från ditt eget parti och från omvärlden. Och tror mig, jag har levt ihop med män som definitivt inte delat mina värderingar. Jag kan försäkra dig om att mina partivänner aldrig skulle fördöma eller förkasta, vi är nära vänner som aldrig skulle gå till personangrepp.

Frågar du mig så är ditt inlägg bara ett försök till att hitta fel och brister hos oss borgerliga. Du lyckas dock inte riktigt imponera med din spelade besvikelse.

Men det är klart. INGEN tar skit i de lättkränktas rike.

MVH Anna-Stina Stenbäck (Kd)

Birgitta Axelsson Edström sa...

Anna-Stina, jag vet inte om du ofta brukar "spela besvikelse". Jag gör det inte och brukar heller inte utgå från att andra gör det. Jag anser att man ska ta människors känslor på allvar.

Sedan har du faktiskt fel. Jag har inte blivit utsatt för den typen av kommentarer från mina partikamrater. Där har vi en skillnad, du och jag.

Stina Stenbäck sa...

Jag kan bara tala för mig själv och jag vet vad hur vänsterpartiet i en annan stad, ett annat liv, resonerade när jag flyttade ihop med en medlem av det partiet. För mig är det en självklarhet att vänner (partibundna eller ej)pratar och kommenterar såsom vänner gör.

Vill än en gång stryka under att det var med glimten i ögat som uttalandet gjordes. Jag bor i första och sista hand ihop med en man som jag älskar och respektetar och det hade inte varit annorlunda om han tillhörde vänsterpartiet.

Om du på allvar är besviken på KD så får det stå för dig och det kan inte jag påverka. Dock kan jag å det hårdaste dementera att vår människosyn skulle vara skev. Vi gör INTE skillnad på folk och folk.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Ja, min besvikelse är min och ingen annans, och mina slutsatser är också mina egna. Något annat har jag aldrig påstått.