söndag, maj 24, 2009

Biobesök

Igår var vi på bio. Efter att ha planerat gå i flera veckor kunde vi äntligen hitta tiden på lördagens eftermiddag och bänka oss på Biostaden för att se Män som hatar kvinnor. Jag är en stor beundrare av Stieg Larsson och har läst både Millenniumtrilogin och annat han hann med att skriva innan han så tidigt gick bort. Engagerade människor som han har vi alltför få av. Många finns det som snackar, men det är få som också gör nåt.

Därför är det svårt att föreställa sig att en film ska kunna göra hans roman full rättvisa, men här har man nästan lyckats till 100%. Aktörerna, miljöerna, scenerna, ja det mesta funkade perfekt, de bestialiska inslagen liksom de finstämda. Jag blev positivt överraskad, och jag blev också glad över att det inte ens var svårt att hänga med i en svensk film på bio utan text. Jag brukar annars dra mig för att gå på svenska filmer på bio och väntar hellre till dvd-släppet.

Nu väntar vi med stor spänning på del två och tre. Trist att man inte kan sträck-se dem precis som jag sträckläste böckerna. Men man får väl öva upp sitt tålamod. Det kan man ha nytta av i andra sammanhang också.

Inga kommentarer: