söndag, juli 13, 2008

Nyinvigning av Skogstorps kartingbana 13 juli 2008

Idag var det dags att formellt återinviga kartingbanan ute i Skogstorp mit under det välkända Semesterracet. Där har både tävlats och tränats en del de senaste dagarna, men rent formellt var det idag som vi så högtidligt som möjligt skulle förklara banan öppnad efter en uppfräschning och omläggning. Säkerhetsföreskrifter är ju till för att hållas, och det sista man ska spara på är ju säkerhet. Därför är jag mycket glad att vi från kommunens sida kunde vara med och stötta klubbens ansträngningar med de nödvändiga åtgärder som behövdes för att även i framtiden kunna söka och arrangera stora tävlingar. Kalmar motorklubb har ju en hel del stolta traditioner på det området och är en erkänt god arrangör av tävlingar och mästerskap. Jag hoppas att de fortsätter med att sätta Kalmar på kartan!

Min motorsportkarriär är varken lång eller speciellt framgångsrik. Jag har aldrig kört moped. Jag har bara åkt motorcykel en gång, och då satt jag där bak och kramade skräckslaget och krampaktigt luften ur den stackars föraren. Jag erkänner att jag aldrig har suttit i en go-cart. Fast det finns nog en del som tycker att min lilla bil är ungefär detsamma som en go-cart, så det kanske går på ett ut. Min karriär började däremot i en röd trampbil under andra hälften av 60-talet, men jag övergick aldrig från trampor till motor förrän jag tog körkort för personbil. Därför tycker jag att min mans idé inför den här dagen egentligen var rätt korkad. Han tyckte nämligen att jag skulle köra runt banan i en go-kart istället för att klippa ett band. Jag inser det orimliga i situationen. Vi har visserligen inte behandlat frågan i kultur- och fritidsnämnden, men jag är övertygad om att vi skulle ha ett enhälligt NEJ, speciellt med tanke på att vi inte har några pengar att återställa banan för efter det varvet. Vi kan inte finansiera TVÅ renoveringar och omläggningar bara för att jag ska ha lite roligt. 850 000 pix har vi lagt, klubben har jobbat tusentals arbetstimmar och ingen vill göra om det redan i år. Så , jag avstår, tack. Motorsporten är lyckligare, säkrare och rikare utan mig.

Men, intresset för motorsport är stort hos många, och jag vet att Kalmar Motorklubb har en stor betydelse för att erbjuda barn och unga en meningsfull fritid. En hel del av de stora motorstjärnorna började med att köra go-cart innan de tog steget upp i de riktigt stora sammanhangen. Alla når kanske inte dit, men det är heller inte huvudsaken. Huvudsaken är att man har möjlighet att få ett rikt och innehållsrikt liv, och ett sådant grundläggs i tidiga år och speciellt på fritiden. Och möjligheten till fritidssysselsättningar hänger till stor del på att det finns människor som jobbar ideellt i föreningslivet. Det ideella engagemanget är ovärderligt, och det är sådant engagemang som jag och resten av nämnden är väldigt tacksamma för och väldigt gärna vill vara med och stödja. Samhällsnyttan av det ideella arbetet kan vi förmodligen inte uppskatta till fullo förrän det avstannar, och det hoppas jag att vi slipper uppleva. Varje krona vi från nämndens sida satsar på föreningslivet ger mer än dubbelt så många kronor tillbaka i arbete och engagemang. Det vet vi. Sådana satsningar kallar jag lönsamma!

Kalmar kommun står mitt uppe i en stor satsning på idrotten. Vi planerar att bygga nya ishallar i kvarteret Nötskrikan, vi ska se till att en ny ridanläggning byggs i Smedby, nya inomhushallar byggs och planläggs, konstgräsplaner och fotbollsområden anläggs och friidrotten ska få en egen arena i framtiden. Jag är mycket glad att vi till denna rad av satsningar kan lägga att vi, tillsammans med Kalmar Motorklubb som har bidragit med mycket arbete och utan vars insatser kartingbanan aldrig hade kunnat färdigställas i godtagbart skick, också ger möjligheter för motorsporten att ytterligare utvecklas.

En kommun som Kalmar, som ibland kanske tror att den är mer internationell än den i sanningens namn är (jag behöver väl knappast nämna det stora projektet strax österut härifrån räknat för att alla ska förstå vad jag menar?), värdesätter Skogstorps motorbana som kommunens mest internationella sportarena. Jag vill önska Kalmar Motorklubb lycka till i fortsättningen, kör så lugnt och så fort ni kan (helst samtidigt!), tänk på miljön men framför allt, njut av livet och ha skoj!

Inga kommentarer: